Een muffe lucht onstaat door schimmels die gedijen in een donkere vochtige omgeving waar geen stromende lucht is.
je komt er van af door de plek op te laten drogen of er voor zorgen dat de lucht vrij kan circuleren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat komt omdat er niet genoeg geventileerd wordt
de beste oplossing is om vanaf maaiveld naar beneden te boren zodat je in de kelder uitkomt
je moet het gat wel voldoende groot maken en er een stuk gaas inklemmen tegen ongewenst beetsjes en ongedierte
is wel veel werk maar je kelder is lekker fris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muffe kelderlucht ontstaat door twee factoren...

1) vocht...
2) Het niet voldoende ventileren van de kelderruimte...

Vocht in de kelder komt voornamelijk doordat het waterpeil in de rivieren en daarmee indirect het grondwaterpeil geregeld schommelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht + gebrek aan ventilatie = muffe lucht en schimmel.
Oplossing: zorg voor ventilatie en houd de kelder droog. HG heeft een aantal producten ter bestrijding van luchtjes, vocht en schimmel, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de kelderruimte een beetje gaat verwarmen, ontstaat er een positive luchtstroming die de lucht uit de kelder naar boven stuwt en droge lucht uit huis naar beneden trekt.
Bij het droger worden van de lucht raak je ook van de schimmel af die de kelderlucht veroorzaakt.