Koud links - of naar je toe, bij een zwenkkraan, heet rechts of van je af. Zo werken bijna alle kranen, zodat je in een vreemde omgeving of een nieuw huis ook niet per ongeluk heet drinkwater tapt of een paar minuten staat te wachten tot de koude kraan eindelijk warm wordt.
Normaliter tap je water als je iets anders in je handen hebt (pan, beter, kopje oid) en dat heb je dan meestal in je 'goede' hand, voor de meeste mensen rechts. En het vaakst tap je even snel wat koud water. Om zo weinig mogelijk lastige handelingen te moeten verrichten, open je dus de meest gebruikte kraan (de koude) met de 'verkeerde' hand, en zit die kraan links.
Het is uiteindelijk maar een keuze natuurlijk, er is geen wet die bepaald dat je in overtreding bent als je je kranen andersom aansluit, en de logica is ook niet waterdicht, want tap maar eens een emmer heet water als je met je linkerhand de rechterkraan moet opendraaien ; niet handig. Maar dat is de keuze die gemaakt is, en blijkbaar vinden we dat prettig.
Ik heb vanwege mijn linkshandigheid mijn kranen wel andersom aangesloten, omdat ik anders inderdaad altijd zit te kronkelen of mijn arm nat heb. Maar de visite kijkt er altijd raar van op ; het is een ingesleten 'kennis' blijkbaar; blind naar die linkerkraan voor koud water.