waarom zit de koudwater rechts op de kraan,en de warm water links??

rechts zit koud water en links warm water waarom niet andersom??

Toegevoegd na 11 minuten:
dus de kraan zit dan toch goed?
ik heb een discussie er mee, er word gezegd dat de kraan niet goed zit, omdat die gene over de kraan heen moet (met arm)om haar koffiepot met water te vullen, en ik zeg je neemt die kan in je linker hand en doe gewoon met rechts de kraan open

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.1K

Antwoorden (6)

Omdat de meeste mensen rechts zijn, en je vaker koud water nodig hebt dan warm water.
zo simpel ligt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nice !!! alleen ik ben links :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja da's balen dus! Linkshandigen zijn een achtergesteld volk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ooow kan hier ook reageren;-)
maar de kraan zit dan toch nie tverkeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn kranen om precies dezelfde reden omgedraaid. Steeds een natte arm als je een kopje water wil tappen is ook niet wat. Bij een ander thuis ga ik dan ook ALTIJD de mist in :lol:
Bij mij is het toevallig andersom. In de keuken, maar dat komt waarschijnlijk door een aanlegfout. Waarschijnlijk is het een internatonale afspraak om verwarring en eventuele ongelukken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De standaard is: Koud rechts en Warm links..
Wanneer het niet zo is dan heeft die gene die het aangelegd heeft, lopen frotten...

Op deze standaard zijn bv de thermostatische kranen uiteindelijk ontworpen, sluit je deze verkeerd om aan, dan zal deze niet naar behoren werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koud links - of naar je toe, bij een zwenkkraan, heet rechts of van je af. Zo werken bijna alle kranen, zodat je in een vreemde omgeving of een nieuw huis ook niet per ongeluk heet drinkwater tapt of een paar minuten staat te wachten tot de koude kraan eindelijk warm wordt.

Normaliter tap je water als je iets anders in je handen hebt (pan, beter, kopje oid) en dat heb je dan meestal in je 'goede' hand, voor de meeste mensen rechts. En het vaakst tap je even snel wat koud water. Om zo weinig mogelijk lastige handelingen te moeten verrichten, open je dus de meest gebruikte kraan (de koude) met de 'verkeerde' hand, en zit die kraan links.

Het is uiteindelijk maar een keuze natuurlijk, er is geen wet die bepaald dat je in overtreding bent als je je kranen andersom aansluit, en de logica is ook niet waterdicht, want tap maar eens een emmer heet water als je met je linkerhand de rechterkraan moet opendraaien ; niet handig. Maar dat is de keuze die gemaakt is, en blijkbaar vinden we dat prettig.

Ik heb vanwege mijn linkshandigheid mijn kranen wel andersom aangesloten, omdat ik anders inderdaad altijd zit te kronkelen of mijn arm nat heb. Maar de visite kijkt er altijd raar van op ; het is een ingesleten 'kennis' blijkbaar; blind naar die linkerkraan voor koud water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige landen zijn er bouwvoorschriften die daarin voorzien. In de USA en Canada moet het warme water links zitten. In Engeland ook, maar daar houdt men er zich niet vaak aan.
AWM
14 jaar geleden
In het begin was er alleen koud water, omdat men rechts de meeste kracht had zat de knop rechts, of bij de pomp de zwengel rechts (of achter). Het lijkt mij daarom logisch dat toen er warm water bijkwam die knop links kwam.