Waardoor ontstaan kleine gele vlekjes op kleding?

Op witte en bleke kleding ontstaan er gele vlekjes op stof. De vlekjes zijn verspreid over het hele kledingstuk en ontstaan na het wassen. De vlekjes krijg ik niet verwijderd. Weet iemand waardoor deze vlekjes ontstaan en hoe ik deze kan voorkomen en eventueel verwijderen. In bijlage zend ik twee foto's.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijken kleine roestpuntjes. Wat is er meegewassen ?
Amadea
7 jaar geleden
Spijkerbroek wellicht? Of een ander kledingstuk met studs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
mmm, dat is meestal koper, maar met ijzeren studs kan het. Helaas ligt het heel vaak aan de machine of het water.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De overhemden doe ik altijd in een aparte was. Het is zeer vreemd dat het vooral voorkomt bij overhemden, blouses (bovenstukken). Zou het niet mogelijk zijn dat het een reactie is van parfum met waspoeder? Mijn wasmachine is 4 jaar oud en heeft een rvs trommel.

Antwoorden (1)

Het lijken kleine roestvlekjes te zijn. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn, maar het is een beetje moeilijk de bron te achterhalen.

Het makkelijkst (en fijnst) is als er eenmalig per ongeluk iets van metaal (ijzer) in de machine terecht is gekomen en meegewassen, dat kleine metaaldeeltjes heeft achtergelaten die terecht zijn gekomen op je kleding en de roestvlekjes hebben veroorzaakt. Je kunt ze verwijderen met een middel speciaal voor roestvlekken.

Vervelender is het als het komt door metaaldeeltjes in het water / de leidingen (dat kan namelijk OOK), of , wat vrij veel voor schijnt te komen, veroudering van de machine. De meeste goedkope machines hebben geen RVS trommel maar gegalvaniseerd staal, en dat kan na verloop van tijd metaaldeeltjes loslaten die in de machine terecht komen. En eigenlijk is dat niet te voorkomen of te genezen. De apparaten gaan tegenwoordig helaas niet meer zo lang mee als vroeger.