Hoe komt het dat mijn condensdroger de hele kamer nat maakt?

Wij hebben een nieuwe aeg condensdroger tot mijn schrik is de hele kamer vochtig. Alle tegels en de vloer. Is dit normaal ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
23.5K
ronron1212
5 jaar geleden
Heb je hem al vaker gebruikt en het bakje met water wel leeg gegooid?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wij hebben ook een AEG warmtepompdroger met afvoerslang. Deze wordt geleid via een T-stuk in de afvoer van de wasmachine. De vochtdruppels lopen van de tegeltjes op de muur. Ook duurt het drie en een half uur voordat de witte was droog is. Mijn oude miele droger deed er 35 minuten over.

Antwoorden (2)

Dat de ruimte, waar de droger staat, iets vochter wordt is normaal. Maar als het te vochtig wordt. lijkt het erop dat het vocht uit de was niet op de juiste manier wordt afgevoerd door de droger.
Veel condensdrogers vangen het vocht op in een speciale opvangbak. Deze bak moet je regelmatig legen.
Maar er zijn ook condensdrogers die in plaats van een opvangbak een afvoerslang hebben. Deze slang moet dan geleid worden naar een plek waar het vocht naartoe moet worden afgevoerd. Dat kan een waterafvoer zijn. Maar als de droger bij een raam/raampje staat dat open kan, kan deze slang ook hierdoor naar buiten, zodat het vocht uit het huis wordt geleid.
Ik weet niet of jouw droger een opvangbak heeft, of een afvoerslang. Zeker bij de tweede optie, is het goed om na te gaan waar de slang naar toe leidt.
5 jaar geleden
Een condensdroger wordt heel warm, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.
De was wordt ook behoorlijk warm in de droger.
Sommige condensdrogers laten zelfs stoom ontsnappen. Ik denk dat dat bij een AEG niet mag gebeuren. Bij goedkopere condensdrogers gebeurt dit regelmatig.
Doordat het apparaat zoveel warmte afgeeft (Er wordt wel eens gezegd: In warme landen kun je beter geen condensdroger hebben, omdat de airco er niet tegenop kan) (Of: Zet de deur van het vertrek waar de droger staat open, dan kunt u het aangelegen vertrek ook verwarmen), moet er gewoon goed geventileerd worden.
Ik weet niet waar de droger staat, maar zet minstens de deur open van het vertrek en indien mogelijk een raampje.
De bron volgt.
http://www.wasdrogers.nl/informatie/
Hier kun je lezen bij condensdrogers dat de ruimte vochtig kan worden waar de droger staat.
https://www.consumentenbond.nl/wasdroger/kopen
Kijk bij 2, dan houd je washok droog.
https://hermans-trading.nl/wasdrogers-installatie-tips/
Deze link geeft installatietips (ook voor de condensdroger).
Kortom, ventileren naast telkens het bakje legen na elke beurt, indien niet aangesloten op waterafvoer.
Toegevoegd op 01 januari 2019 00:52: tekst