Is er een manier om (verse) koffievlekken uit papier/een boek te krijgen?

Of is er een manier om de schade in elk geval zo veel mogelijk te beperken? Het boek ligt nu in de zon te drogen...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

Afhankelijk van de papiersoort lukt dat meestal vrij goed met bleekwater. Hoewel dat een chlooroplossing is zou ik dat bleekwater om mee te beginnen 1:10 verdunnen met water. Ik gebruik er zelf wattenstaafjes voor, waardoor ik maximale controle heb en het papier niet al te nat hoef te maken. Probeer het eerst op een onopvallende plek uit. Eventueel kun je een sterkere oplossing gebruiken maar hou er rekening mee dat sterkere concentraties chloor het papier aan kunnen tasten. Overigens is wit papier meestal ook gebleekt met een chlooroplossing. Bleekwater, niet die dikke bleek, kun je kopen bij Welkoop/Boerenbond onder de merknaam Tricel.