Bestaan er bij bacteriën ook mannetjes en vrouwtjes?

Bacteriën nemen in snel tempo toe als je niet schoonmaakt.
Daardoor komt bij mij de vraag op: bestaan er bij bacteriën ook mannetjes en vrouwtjes en hebben die ook geslachtsgemeenschap?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bacteriën planten zich niet geslachtelijk voort.
Bij optimale omstandugheden kan een bacterie zich 1 seconde in 8 bacteriën splitsen. in twee seconden dus 16 etc.
Nu is het zo dat er bijna geen optmaail niveau te bereiken is, hooguit kunstmatig, we kenne immers allemaal de broedstoof waarin bacteriën worden gekweekt tbv onderzoek geenskunst ed.
Ook is het zo dat bacteriën hun eigen omgeving zo kunnen verpesten door hun groei dat de groei stopt omdat er geen omstandigheden zijn voor voorbestaan.
De ph waarde kan bijvoorbeeld zo hoog oplopen dat het zelfs houdbaar wordt (denk aan zuurkool, azijn etc.)
Ook doen wij mensen er veel aan het millieu van de bacterie te verzieken met chloor en zout (zit ook chloor in) met zuur (denk aan de augurkt en soortverwanten enz.
In het stadium dat de omstandigheden functioneren niet meer mogelijk maken kristalliseren zich de bacteriën) en zijn niet mee actief (schadelijk) wanneer nu de omsrandigheden weer veranderen en goed zijn, zal de bacterie splistsen en zal het aantal weer toenemen zonder dat er een paring heeft plaats gehad ( saaie gasten die bacteriën. maar zijn niet kieskeurig op de kaart)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gaat het nóg harder: als 1 bacterie in een seconde vermeerdert tot 8 bacteriën, heb je er na twee seconden al 64! (En na drie seconden 512, en na vier seconden 4096, en na vijf seconden 32.768...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt maar ben in eerste instantie van 1 bacterie uitgegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord

Andere antwoorden (3)

Nee, die vermeerderen d.m.v. celdeling.
14 jaar geleden
nee, bacterien hebben geen geen geslacht. Ze paren ook niet! Ze delen zichzelf! Ze kunnen wel genetische eigenschappen uitwisselen, vooral via cytoplasmatisch contact.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bacterien delen zicht door zichzelf te delen ongeveer elk 30 min denk ik.. Dus geen mannetje of vrouwtjes.. Ze kunnen erfelijke eigenschap we'll naar elkaar "geven" (een plasmide). Dit kan door 3 verschillende manieren.. O.a conjugatie.. Bij deze is er altijd een Donor en een aceptor.. De sexpili's zoals het heet gaat zich verlengen wanneer een aceptor bacterie in de buurt komt!!