Doet men een theedoek, glazendoek wel of niet strijken?

Mijn vrouw zie altijd dat men thee en glazendoeken beter niet kan strijken want dan drogen ze beter af. klopt dit of is dit luiw.. luivrouwen praat? en niet ja of nee alstublieft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Men' doet waar 'men' zin in heeft of tijd voor heeft. Maar het verhaaltje dat theedoeken beter opnemen als je ze niet strijkt, heb ik ook wel eens gehoord.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik strijk mijn theedoeken nooit. Da's pure gemakzucht. Ik vouw ze op, duw er even flink op, en ze zijn glad genoeg. Waarom dan nog de moeite nemen ze te strijken? Hetzelfde bij handdoeken, washandjes, onderbroeken, hoeslakens, kussenslopen en dekbedovertrekken. Gewoon opvouwen, even aanduwen en klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@stippel, ik vind het een beetje Belgisch, dat 'men'. Zou dat kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel zegt "men", omdat de vraagsteller dat aangeeft. Denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel bedoelt met 'men' de algemeen niet verder geinformeerde persoon.
'Men' doet maar wat, omdat dit zo hoort.
'Men' heeft niet altijd gelijk.

Het beste antwoord

Het goed strijken is om de evt aanwezige bacteriën te doden. Dat met natuurlijk het idee dat je dan geen bacteriën op je bestek en borden krijgt.

De fervente aanhangers van strijken gaan er echter volledig aan voorbij dat als je de theedoek niet na elk gebruik vervangt (en dat doet toch niemand), dat je dan je vochtige theedoek in de keuken hebt hangen en dan zitten er mogelijk toch nog bacterien in (vooral als een huisgenoot er voor het gemak even zijn handen in heeft afgedroogd).

In mijn optiek is puur persoonlijk. een gestreken theedoek neemt iets minder vocht op maar alleen de allereerste minuten, daarna gaat ook dat wel weer.

Dus het mag maar nodig is het nergens voor
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het maakt niet uit of je ze wel of niet strijkt. De opmerking luie vrouwen praat is natuurlijk onzin. Als je wilt dat ze gestreken worden doe je het toch zelf
13 jaar geleden
Nee, is beter van niet...

Theedoeken kun je beter NIET Bij het strijken wordt het garen dichtgestreken en daardoor nemen de theedoeken minder water op.
Als je het toch niet kunt laten, vouw dan eerst de theedoek op en strijk, heel licht, alleen de bovenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is altijd veel speculatie over.
Sommige zeggen dat het door strijken minder vocht opneemt omdat de vezels plat worden gestreken.
Andere zeggen weer dat het goed is om de bacteriën te verwijderen.
Misschien ziet het er ook nog mooier uit in de kast.

Één ding is wel zeker, je moet zo min mogelijk wasverzachter gebruiken bij de theedoeken, daardoor nemen ze ook minder vocht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, waarom zou je. Hij neemt alleen maar slechter vocht op, dus niet doen. Even opvouwen en met de handen vlak strijken en klaar is Kees. (wie was Kees ook al weer?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kees is altijd het eerste klaar (maar niet met strijken);)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vandaar de vouwen in je harmonica...
Theedoeken en zakdoeken strijk ik juist wél, omdat ik het prettig vind als ze mooi glad uit de kast komen. Naar mijn idee nemen ze juist beter vocht op als ze niet gekreukeld zijn. Overigens gebruik ik geen wasverzachter en ook geen droogtrommel. Dat zal wellicht uitmaken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet strijken, geen wasverzachter. Toen ik 50 jaar geleden op de huishoudschool zat werd dat al geleerd (toen bestond er nog geen wasverzachter, sorry). Gestreken neemt de theedoek en de handdoek minder vocht op.
Ivana
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
wow... ben ik effe blij ;-))
wat wil je zelf? daar gaat het om, niet om wat moet of wat anderen vinden wat moet. Als jij een hekel hebt aan strijken dan vouw je ze lekker op en klaar. Wel is het raadzaam dit soort doeken de eerste keer in de kookwas te gooien en te strijken ( mits wit) en bij bont gewoon bonte was, maar wel strijken, omdat ze dan beter vocht opnemen, maar na die eerste keer hoeft dat echt niet meer hoor...