Waarom ruikt wasgoed in het voorjaar zo lekker?

Toegevoegd na 1 uur:
In de zomer ruikt mijn beddengoed niet zo lekker als in het voorjaar, waar ligt dat nu aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spring is in the air !

Het beste antwoord

De combinatie van pasgewassen goed met buitenlucht ruikt lekker/anders.
Pasgemaaid gras ruikt buiten lekker, maar als je het in je kamer hebt herken je die geur niet.
Ik heb ooit mijn neus gespoeld met zout water. Niets bijzonders te merken.
Maar als ik midden in de stad, 100km van de zee af, op mijn balcon ging staan, rook ik zeelucht.
Het is de combinatie die het hem doet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet. Je kunt essences krijgen met de geur van pasgemaaid gras, dat ruik je goed en herkennen mensen ook als gras.
En de geur die je ruikt aan zee, is veel meer dan zout water.
Reddie
12 jaar geleden
@Hippo, ik heb het over echt pasgemaaid gras, dat ruikt alleen zo als je het buiten ruikt. Als je de COMBINATIE in een flesje stopt ruik je het natuurlik ook.
Wat het zout betreft. Dat is juist wat ik beweer. Het zout alleen doet niets. Het gaat om de combinatie met de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geur die de meeste mensen herkennen als die van versgemaaid gras, is coumarine. Dat kun je geïsoleerd in een flesje stoppen, in een woestijn vernevelen en dan zullen mensen die 'grasmaailucht' kennen, zeggen:'Hé! Er wordt gras gemaaid!' Het gaat daar om één stofje.
Bij 'zeelucht' gaat het om meer dan water en zout, ook zand, schelpen, algen, noem maar op. Daar gaat het juist om de combinatie, en uitsluitend een oplossing van zout in water ruikt niet naar 'zee', maar naar 'zout water'.
Ivana
12 jaar geleden
Aan zee ruik je ook ozon. Dat is meer dan alleen zout, schelpen en algen.
Reddie
12 jaar geleden
@Hippo, @Ivana, jullie zeggen precies hetzelfde als ik, namelijk dat het gaat om een COMBINATIE van geurstoffen die je een geurindruk geven. Dat was precies mijn antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zin van je antwoord zegt dat ja, de rest niet. Vandaar onze reacties.

Andere antwoorden (2)

Misschien omdat het weer eens lekker buiten kan drogen? daar kan geen kunstmatige geur (van wasverzachter en dergelijke) tegenop!

Toegevoegd na 1 uur:
Als je net weer begonnen bent met je wasgoed buiten drogen, is de geur nieuw en opvallend. Als je dat blijft doen, wen je ook weer aan die geur.
Bovendien ruikt de lente een beetje anders dan de zomer (wat 'gronderiger' en groener, vind ik zelf), misschien zit er iets in de lentegeur dat jij lekkerder vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarschijnlijk omdat je dan nieuwe kleding hebt die altijd een speciale geur heeft