Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ook alleen biotex gebruiken ? Als je niet in het bezit bent van een machine?

En hoelang moet je de was inweken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Antoni
4 jaar geleden
Als je niet in het bezit bent van een wasmachine, kan je (ook) naar een stomerij gaan. Die zijn in iedere stad te vinden.
Pieterke
4 jaar geleden
Ik weet niet of ze nog te koop zijn maar vroeger had je van die plastic emmertjes met deksel: Water met wasmiddel (of Biotex) erin, deksel erop, een bepaalde tijd laten staan (hoelang weet ik niet meer) dan even uitspoelen en klaar was je was. Ze waren dacht ik van Tupperware. Ik kan ze momenteel niet vinden op internet. Maar waren erg handig als je geen wasmachine had.
Pieterke
4 jaar geleden
@ Antoni, een gewone wasserij kan toch ook? Die zijn volgens mij toch vaak goedkoper dan een stomerij. Wasserijen of wasserettes hoe je ze ook wilt noemen, vind je ook overal.
Pieterke
4 jaar geleden
Ik zie nu dat die Tupperware wasemmers zowel nieuw als gebruikt op Marktplaats te koop worden aangeboden voor diverse prijzen.
Antoni
4 jaar geleden
Ja, een wasserij is meestal goedkoper, @Pieterke, daar heb je gelijk in. Er zijn er zelfs met zelfbediening: rijen wasmachines met muntautomaten of misschien tegenwoordig via een app.
Rieneke1
4 jaar geleden
Hoelang je de was moet laten weken hangt af van de begintemperatuur en de mate van vervuiling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In principe wel.
Misschien ken je het nog van de wat oudere afbeeldingen uit de jaren 50 - 60 vorige eeuw. De wasteil op een houten schraag, een schrobplank (houten plank met zinken ribbels) en een borstel. Heel veel mensen wasten nog "met de hand".
De was werd geweekt in soda (tegenwoordig biotex) gedurende één nacht en de dag daarop na uitspoelen gewassen en geschrobt met zeepwater van sunlightzeep (de meest gewone, ouderwetse zeep). Goed uitspoelen en buiten ophangen (óf, zoals dat vroeger ging op het bleekveldje).
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 november 2019 13:48: afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding