Waarom stinkt mijn was als ik het net gewassen heb?

Heel vreemd, was hoort toch lekker fris te ruiken na een goede wasbeurt? Nou, onze was niet hoor! Het is echt van de laatste tijd, misschien is onze was machine oud? Hij is 7 jaar oud en het is een wirhlpool, was een hele dure wasmachine!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk heb je iets dat ' vetluis' heet in je wasmachine, en dat wordt veroorzaakt door het langdurig wassen op te lage temperaturen.

Wassen op lage temperaturen krijgt je was wel schoon, meestal dan, maar doodt niet de bacteriën die ook in je vuile kleren zitten.

Heb je dat te lang gedaan, dan gaat op een gegeven moment echt alle was stinken en wordt het tijd voor een goede schoonmaakbeurt van de machine. Ook voor de was zelf is het prettig zo nu en dan op iets hogere temperaturen te wassen ; vooral beddengoed of spul dat voor langere tijd de kast in gaat kan al vrij snel helemaal muf gaan ruiken, als je het op te lage temperaturen hebt gewassen.

Het wat en hoe voor voorkomen en bestrijden van vetluis vind je in de bron , maar komt er op neer dat je regelmatig of in elk geval af en toe even op 90 % een wasje moet draaien om de machine schoon te spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zeer waarschijnlijk is je wasmachine vies geworden door vetluis.
Dit kun je verwijderen door een keer de machine te draaien op een kookprogramma met schoonmaak azijn in de wasmachine en geen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je was uit de machine komt en toch vies of muf ruikt, dan kan er een aantal dingen aan de hand zijn:
•De was is te lang in de machine blijven zitten. Hang de was het liefst op, meteen nadat de machine klaar is met wassen.
•Je bent vergeten wasmiddel bij de was te doen. Draai de was nogmaals met wasmiddel en wasverzachter.
•Je hebt last van vetluis in je wasmachine.
Vetluis in de wasmachine
Vetluis in de wasmachine geeft een onaangename geur. Dit zowel aan de machine als aan het wasgoed zelf. Vetluis heeft niets te maken met luizen, maar wel met een vettige aanslag aan de wasmachine. Deze aanslag ontstaat door het gebruik van vloeibare wasmiddelen én het wassen op lage temperaturen. Er wordt veel reclame gemaakt voor wasmiddelen, waarmee je op erg lage temperaturen kunt wassen. Dit zou voordeliger zijn, vanwege de energiebesparing. Door de machine alleen maar op lage temperaturen te laten wassen, worden resten wasmiddel niet goed opgelost en blijven achter in de machine. Deze resten gaan stinken en zorgen ervoor dat je wasgoed onfris uit de machine komt.

De oplossing tegen vetluis in de wasmachine is om de wasmachine regelmatig een was op 90° te laten draaien. Doe bijvoorbeeld iedere keer wanneer je een handdoekkenwas draait of witte t-shirts wast de temperatuur op 90° . Je zult merken dat de was veel frisser uit de machine komt en weer lekker ruikt. Je kunt als extra middel ook nog iedere maand de machine laten draaien met HG Wasmachinereiniger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kopje azijn in het wasbakje, lege was draaien op 95 graden.
Lost alle vuile (oude) zeepresten in de machine op, waarna er vaak weer frisheid heerst......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen controleren of er veel prut in het opvangbakje zit. Dit kan een nare geur veroorzaken, of anders misschien onder de trommel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn wasmachinereperateur raadde mij aan om de machine regelmatig leeg te laten draaien met flink wat soda, en dan op hoge temperatuur. Eens per maand.
Vieze luchtjes, zwarte rubbers, het komt allemaal van te veel vloeibare zeep en te lage temperaturen volgens hem.
Een halve doseerbol is echt het maximum dat je moet gebruiken. En eigenlijk is poederwasmiddel dus beter voor de machine dan vloeibaar wasmiddel.

Toegevoegd na 41 seconden:
reparateur natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon de lege machine met echte soda op kookwas laten draaien en bij het wassen niet teveel waspoeder gebruiken.In de meeste wasmiddelen zit een soort van opvulmiddel om het meer te doen lijken.En juist dat zet zich vast in de machine en veroorzaakt een "Putlucht" door verrotting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op de andere oorzaken:
- sommige kleding stinkt als het nat is, doordat het vroeger ooit te lang nat is geweest of met een slecht wasmiddel gewassen is, die geur ruik je dan elke keer weer als het net uit de was komt. Bij ons in huis stinkt de kleding van sommige personen altijd als ze uit de wasmachine komen (of op een andere manier nat zijn geworden), en de kleding van anderen nooit.
- Bij sommige merken wasmiddel ruik je de geur van de kleding, bij andere een vieze geur van het wasmiddel, en bij sommige een lekkere geur van wasmiddel. Een ander wasmiddel proberen, met name een met lekker parfum, kan een optie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt wat fynnya zegt.
Ik heb dat ook gehad, dat komt niet omdat je wasmachine vies is ( al is het wel goed om hem regelmatig heet te wassen)
Maar al je bv een ouder kledingstuk hebt bv een sportbroek, die gaat na verloop van tijd ruiken.
Nu heb ik een ander wasmiddel ( robijn bont) hiervoor gekocht en is het probleem verholpen, echt probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vetluis is waarschijnlijk de oorzaak. Om de machine volledig te reinigen is SoSafe buitenoppervlak vernieuwer het juiste middel.