Hoe werkt de Eco functie bij de Bosch Maxx6 wasmachine?

Wat doet het precies? Wordt het water steeds hergebruikt, verbruikt het minder energie? Ik kan er geen info over vinden eigenlijk.
En wordt de was schoner met of zonder de Eco functie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Op de ECO stand wordt het water tot 30 graden verhit. De machine wast en centrifugeert korter en gebruikt bi j het spoelen minder water.
Deze stand is voor licht vervuilde was zoals beddengoed theedoeken en dat soort zaken. Deze hebben geen lang programma en hoge watertemperatuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel vreemd, want als ik de functie inschakel, dan is de wastijd stukke langer dan zonder Eco functie. +-20 minuten langer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Water verwarmen kost meer energie dan wat langer draaien.
Dus minder water en/of lagere temperatuur, maar wel langer draaien voor eenzelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arie toch.......Beddengoed, theedoeken en handdoeken was ik juist WEL op hoge temperaturen!. Niet omdat er vlekken inzitten maar omdat bacteriën en huismijt pas gedood worden bij 60 graden.
Bij kortere wastijden gebruik ik zelfs 90 graden. De meeste kleding en ander textiel kan echter niet tegen een temperatuur boven 40 graden. Alleen daarvoor gebruik ik dan de lagere temperaturen. Je beddengoed en theedoeken zijn echt niet schoon hoor bij 30 graden. Misschien voor het oog wel, maar leg het maar eens onder een microscoop;-)
Ook je wasmachine zal flink gaan stinken als je alleen op lage temperaturen wast door groeiende bacteriën en schimmels.
Bij mijn Bosch wasmachine werkt het zo: Als je op 60 graden wast in combinatie met de eco functie is het resultaat hetzelfde als bij een was op 90 graden.
De wasmachine draait dan wat langer dan bij een normale was op 60 graden.
Water verwarmen tot 90 graden kost veel meer energie dan de machine wat langer laten draaien.

Deze eco functie kan ik bij mijn machine alleen gebruiken op 60 graden.
(Waarschijnlijk omdat wassen op 40 graden niet hetzelfde resultaat kan hebben als op 60 graden, ook niet als de machine langer draait. Dit omdat de meeste bacteriën en huismijt pas bij 60 graden gedood worden.)
Bij alle temperaturen kan ik wel op de knop "tijd besparen" drukken, wat uiteraard ook een eco functie is.