Hoe kan het zijn dat mijn verwarming warm/heet is, terwijl ik de thermostaat laag heb staan?

Ik heb de thermostaat in de nacht op 16 graden gezet ipv 18 graden. Nu merk ik dat de verwarming warmer word, dan toen hij op 18 graden stond. Kan dit aan de instellingen van mijn thermostaat liggen? Of heeft dit met de ketel te maken?

2 maanden geleden
in: Energie
3.9K
TurfGraver
2 maanden geleden
Heet in de ochtend als het bezig is van 16 naar dag temperatuur te verwarmen?
tinus1969
2 maanden geleden
Of heet om het snachts op 16 graden te houden in een koude nacht?

Antwoorden (1)

Dat kan als de buitentemperatuur lager is, dan moet de cv meer stoken om het binnen op de gewenste temperatuur te houden.
2 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
binnen tempratuur de temperatuur wordt binnen gemeten niet buiten @janjan
Cryofiel
2 maanden geleden
Dat weet je niet.

Er zijn thermostaatsystemen die ook de buitentemperatuur meten.
LeonardN
2 maanden geleden
Daarnaast snap ik de reactie niet. Het maakt niet uit wat je meet, het maakt uit wat invloed heeft.
De buitentemperatuur heeft invloed op hoe hard je moet stoken.
Vandaar dat je 's winters meer stookt dan zomers. Hoef je geen temperatuur voor te meten.
ronron1212
2 maanden geleden
@Lonardn dat is de vraag niet. @Cryofiel als je alleen buiten meet wordt het binnen bloedheet want de meter blijft kou aangeven.
TurfGraver
2 maanden geleden
@ronron, vandaar "ook" dus niet alleen.
Vortexxx
2 maanden geleden
@ronron1212 "als je alleen buiten meet wordt het binnen bloedheet want de meter blijft kou aangeven."
Nee, dat is niet zo, jouw 'logische' manier van denken zet je telkens op een verkeerd spoor, ik heb een warmtepomp die zowel buiten als binnentemp uitleest, op deze manier regelt hij heel subtiel de temperatuur i.p.v. te moduleren zoals in vele woningen. Mijn advies is om op je handen te gaan zitten en de reacties goed te lezen alvorens impulsief te reageren.
ronron1212
2 maanden geleden
@Vortexxx dan bepaald jouw binnen meter dus de tempartuur binnen dat is iets anders dan janjan zegt.
Nee, dat is niet zo, jouw 'logische' manier van denken zet je telkens op een verkeerd spoor, en dit is alleen maar een reactie op een antwoord. Dus als je reageert op iets lees dan ook eens het antwoord.
Cryofiel
2 maanden geleden
@ronron1212, je reageerde duidelijk op mij. Daarbij ging je in op een opmerking die ik niet had gemaakt.

Ik zie dat vaker. Uitermate kort-door-de-bocht opmerkingen zonder enige toelichting. Die dragen niet bij aan het samen tot een oplossing komen.
Vortexxx
2 maanden geleden
@ronron1212 "Dus als je reageert op iets lees dan ook eens het antwoord." Dat is erg lastig, want je geeft nauwelijks context waardoor jouw inbreng voor meerdere uitleg vatbaar is, kortom maak je zinnen wat langer door te omschrijven waarom je zo denkt.
Vortexxx
2 maanden geleden
@ronron1212 "dat is iets anders dan janjan zegt." Wat janjan zegt kan ik niets incorrects vinden, want als het verschil tussen binnentemp en buitentemp groot is dan moet je zoals janjan zegt ook meer stoken. Door zoals ik heb thuis heb gaat de warmtepomp wat subtieler naar de gewenste binnentemp toe als verschil met buiten klein is, zo voorkom je 'overshoot' want alles bij mij is vloerverwarming met een behoorlijk grote enthalpie, zeg maar een olietanker op zee die niet zomaar kan stoppen