Kan ik mijn CV-ketel zuiniger maken?

De onderhoudsmonteur is net langs geweest. Zie hieronder zijn meetrapport.

Is er, op basis van deze meetwaarden, iets dat ik zou kunnen doen om mijn ketel efficiënter te maken? Bijvoorbeeld een andere instelling.

De ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE uit 2022.

Picture for question
7 maanden geleden
in: Energie
2.6K
Inekez1
7 maanden geleden
Je hebt nu een rendement van 106 - 107%. Volgens mij is dat momenteel het hoogst haalbare bij een cv ketel op gas. Als er iets anders of beter afgesteld had kunnen of moeten worden, dan had de onderhoudsmonteur dat wel gedaan. Dat is zijn werk en zijn expertise. Als je minder gas wil gebruiken, moet je de warmtevraag naar beneden brengen. Dus ofwel meer isoleren, of gewoon een lagere temperatuur accepteren.
Vortexxx
7 maanden geleden
Deze ketel hangt qua prijs ergens onderaan het segment voor HR ketels, als je nog zuiniger had willen zijn dan had je moeten investeren in een duurdere ketel, maar dat voelt natuurlijk tegen de conjunctuur in. Je kunt als consument dit rendement van 107%(wat mij overigens verrassend in de oren klinkt gezien de prijs) niet nog hoger maken, het ding heeft een dubbele warmtewisselaar, wil je dan een quadruple warmtewisselaar monteren? Als je merkenvast bent en Intergas jouw merk is, dan had je beter voor €400 meer voor een Intergas Xtreme 36 kunnen gaan, want dat was in 2022 de zuinigste en beste investering in een ketel van dat jaar.

Antwoorden (1)

De watertemperatuur staat hier niet vermeld. Als deze 70 graden celsius of higer is, dan kun je deze omlaag brengen naar 55-60-65 graden celsius. Hierdoor kun je besparen. Het zal 's morgens ietsje langer duren voor dat je de gewenste kamertemperatuur bereikt..........
7 maanden geleden
Cryofiel
7 maanden geleden
Ik heb de CV-watertemperatuur vorig jaar geleidelijk verlaagd van de oorspronkelijke 80 °C naar 50 °C, om te kijken of dat kan. Dat blijkt prima te kunnen, dus hij staat nog steeds op 50 °C.

Beneden is vloerverwarming, boven radiatoren. De vloerverwarming blijft altijd aan, de thermostaat blijft dag en nacht op dezelfde stand. 's Nachts draai ik de radiatoren dicht, bij het opstaan open ik ze. Als ik thuiswerk is het dan na het ontbijten inmiddels voldoende warm boven.
Vortexxx
7 maanden geleden
Als je huis zeer goed geïsoleerd is dan zou je zelfs kunnen overwegen om ergens tussen de 35°C en 45°C te gaan zitten, je moet dan wel checken of je radiatoren nog wel genoeg warmte afgeven.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 maanden geleden
Voor andere lezers: Hier zie je hoe je de keteltemperatuur lager in kunt stellen: https://zetmop60.nl/