Wat is het NADEEL van een lagere temperatuur van de CV installatie?

De gemeente is met een campagne begonnen om haar inwoners te motiveren om de temperatuur van de CV (dus niet van het drinkwater) terug te regelen van 80 graden naar 60 graden.
Dat zou 60 euro per jaar besparen.

"Meteen doen !" zou je zeggen.

Maar ik ga er vanuit dat die standaard 80 graden ook niet voor niets gekozen is. Als het alleen maar voordelen op zou leveren, dan had iedereen de instelling toch allang op 60 staan, niet dan ?
Vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar de gevolgen van het verlagen van die temperatuur van 80 naar 60 graden.

Zo kan ik me bij voorbeeld voorstellen dat het veel langer duurt voordat je huis warm wordt. Maar dan zou de kachel dus langer moeten branden en dus méér gas verstoken. Span je dan niet juist het paard áchter de wagen ?

Het beste antwoord

Nadelen
Het huis komt langzamer op temperatuur, maar het rendement van je CV of warmtepomp is op lage watertemperaturen tot 45 graden veel beter dan op hoge temperaturen. Dat weegt op tegen wat langer stoken.
De waterpomp in de cv-ketel draait langer en dat kost wat meer elektrische energie.
Bij zeer lage buitentemperaturen kan het zijn dat je het huis niet warm krijgt. Ikzelf zet de watertemperatuur in de zomer altijd op 50° Celsius, in de winter op 70° Celsius.

Voordelen
• Minder energieverlies in de cv leidingen.
• Lager energieverbruik van de cv-ketel, de stookkosten zijn dus lager.
• De temperatuur in de kamer is veel gelijkmatiger dus comfortabeler.
• Geen last van temperatuurschommelingen.
• Geen of veel minder getik in de leidingen.
.
Een monteur vertelde me dat in veel ketels 80 graden standaardtemperatuur is om te voorkomen dat er (onnodig) klachten komen over een te koud huis of een verwarming die ’s morgens niet snel genoeg opwarmt.