Gebruik je minder stroom als je een dimmer gebruikt en de lamp bijna niet laat branden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Hangt van dimmer en lamp af.
Helft dimmen is meestal niet helft besparen. ;)

Antwoorden (2)

Ja. Een dimmer werkt met fase-aansnijding. Als je een lamp 'zachter' laat branden, dan kost dat veel minder energie en dus ook minder geld. De dimmer verbruikt ook nog een beetje energie, maar dat kun je vergeten.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
Niet elke dimmer werkt zo, de dimmers in de goedkope range maken gebruik van weerstandsdraad wat gewikkeld is als een spoel waarover een loper glijdt, deze dimmers dissiperen gewoon de weerstand als warmte, en merk je netto niks over het stroomverbruik.
Wanneer je een halogeen of gloeilamp 50% dimt verbruik je 25% minder stroom. Wanneer je een LED lichtbron 50% dimt verbruik je zelfs 50% minder stroom.
Dit maakt een dimmer de sfeervolste manier om een kosten te besparen. Uiteraard zijn er betere methodes, zoals het overstappen van gloeilampen naar LED.
Toegevoegd op 22 oktober 2020 17:39: tekst