Heb een kolenkachel maar krijg het niet warmer dan 19 graden, hoe krijg ik de warmte meer dekamer in?

Ook savonds zouden de kolen aan moeten blijven, maar sochtends brand er niks meer en kunnen we weer opnieuw beginnen. Is er iemand die dit herkend en weet wat er fout gaat?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
2.6K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@klep: de trek gecontroleerd, maar juist hele goede trek. Luchttoevoer kunnen we goed regelen. Ook daar van alles mee geprobeerd. Heb het nu een klein stukje openstaan
crispy
2 jaar geleden
Het is net als bij een open haard: je moet verplicht voldoende frisse lucht toelaten omdat je anders een koolmonoxide vergiftiging kan krijgen door onvolledige verbranding. En die frisse lucht is meestal koud, dus daar zit het probleem. De enige maatregel die je nog kunt nemen is verdere isolatie (beter glas, spouwmuurisolatie, vloerisolatie, dakisolatie). Maar hoe dan ook: je moet erbij blijven ventileren.

Antwoorden (3)

Ik denk dat je scchoorsteen geen trek heeft
2 jaar geleden
Net zoals je voor een goede kwaliteit stookhout moet kiezen, zorg je er voor dat je kwaliteitskolen stookt.

Je kiest voor puur antraciet of de ietwat zachtere.

De meeste kachels zijn voorzien om de maten 8/15, 12/22 en 20/30 te verwerken.

Des te groter ze zijn, des te meer zuurstof er tussen deze kan en des te makkelijker je de kachel kan aanhouden. Grotere kolen geven ook wat meer warmte maar zijn duurder. Kleinere kolen zijn iets moeilijker aan te houden maar geven een behaaglijke vuurgloed in de kachel, ze zijn ook goedkoper.
2 jaar geleden
Mijn oma legde vroeger, als ze naar bed ging 2 brikketten (steenkool) in de kachel.
Bleef de kachel heel de nacht aan.