Hoe bepaal ik welke boiler ik nodig heb om warmwater én verwarming daarmee geheel te voorzien?

Ik wil van het gas af en elektriciteit kunnen innemen bij laag tarief, waarbij ik verwacht dat dit tarief in de toekomst directer laag wordt als er veel zon en wind is. Mijn gasverbruiksprofiel is volgens mijn gasleverancier nu "eenpersoonshuishouden". Welk type, inhoud, wattage moet het zijn. En wat moet rondom de boiler worden aangepast aan leidingen en voor aansturing?
Ik neem aan dat er een warmtewisselaar aan te pas komt want het verwarmingswater is een gesloten circuit en komt dus niet uit de boiler. Maar misschien kan er ook een aparte boiler in dat gesloten circuit worden gezet?

een jaar geleden
in: Energie
1.2K
Utrecht
een jaar geleden
Warrig verhaal. Hoe wil je elektriciteit kunnen innemen bij laag tarief als je het dan niet direct gebruikt? En wat doe je dan in de winter"? Zoek eens naar een elektrische CV ketel. Dan zie je over wat voor vermogens het gaat. https://electraboiler.nl/products/bosch-elektrische-cv-ketel-4-kw?gclid=CjwKCAiAheacBhB8EiwAItVO29Ek-DmYjiEPEngHf7wiG2KJucdSzx2jwOfJPD7bRT0AJsr-J6ilrRoC4d4QAvD_BwE
TurfGraver
een jaar geleden
Inderdaad warrig verhaal.
Een boiler is voor warm water (alleen).
Voor verwarming heb je een cv ketel nodig (al dan niet elektrisch).
teusvh
een jaar geleden
Zo warrig is dat niet hoor. Nu in de winter betaal je bij bijvoorbeeld de ANWB 's nachts pakweg de helft voor je stroom t.o.v. midden op de dag. In de zomer is dat andersom. Dus als je je watertank (boiler van enkele m3) voor b.v. de vloerverwarming opwarmt als de stroom goedkoop is, bespaar je flink. Of dat genoeg is om het prijsverschil met gas plus de extra investeringen goed te maken is zeer de vraag. Geloof niet alle propaganda van de installatiebedrijven die aan je willen verdienen. Om een goed antwoord te geven op de vraag is er overigens veel meer info nodig. En wat de energieprijzen gaan doen is ook erg onzeker. Behalve dat je door de overheid blijvend geplukt gaat worden. Daar hoef je niet aan te twijfelen.
ronron1212
een jaar geleden
@teusvh een boiler is niet voor de vloerverwarming maar voor warmwater it de kraan.

Geef als eerste antwoord