Is het goedkoper om een straalkachel te gebruiken om een kamer op te warmen of de verwarming?

In een gedeeld appartement

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
4.7K

Antwoorden (2)

Is het tijdens bepaalde periodes niet voordeliger om een apart verwarmingstoestel te gebruiken in plaats van de ketel of de centrale verwarmingsinstallatie te laten draaien?

Jazeker, als je maar één ruimte kort wilt verwarmen, bijvoorbeeld de badkamer net voor het babybadje of je thuiskantoor om snel nog iets af te werken. Om meerdere ruimtes of langere tijd te verwarmen (bijvoorbeeld tijdens een thuiswerkdag), maak je beter gebruik van de klassieke verwarming, bijvoorbeeld je centrale verwarming op aardgas of stookolie. Een elektrische radiator is immers erg duur in gebruik: tegenwoordig kost elektriciteit maar liefst drie tot vijf keer meer dan aardgas of stookolie.
4 jaar geleden
Als je de radiatoren overal dicht kunt draaien,
en alleen bij jou open dat is het goedkoopste.

Als overal de radiatoren open hebt staan en heel het appartement wordt verwarmd,
dan kun je beter met een aparte kachel een ruimte verwarmen.
( als het niet te groot is de ruimte waar je zit )

Maar een Elektrische kachels is het duurste om mee te verwarmen,
Behalve als het een warmtepomp of airco met verwarming is.
( dat kun je hier onder vergelijken )

voorbeeld prijs kosten energie:
€0,21 per kWh stroom & €0,75 per m3 aardgas

Warmte energie in MegaJoule van aardgas:
1 m3 aardgas met 100% rendement heeft 35,17 MJ - kost €0,75
1 m3 aardgas met 90% rendement heeft 31,65 MJ - kost €0,75
1 m3 aardgas met 80% rendement heeft 28,13 MJ - kost €0,75
( vloerverwarming haalt 100% rendement en radiatoren tussen 90% & 80% )

Warmte energie in MegaJoule van Stroom:
10 kWh stroom heeft 36 MJ - kost €2,10
1 kWh stroom heeft 3,6 MJ - kost €0,21

Warmte energie in MegaJoule van Warmtepomp met COP waarde van 5:
2 kWh stroom heeft 36 MJ - kost €0,42
1 kWh stroom heeft 18 MJ - kost €0,21

Warmte energie in MegaJoule van Warmtepomp met COP waarde van 4
2,5 kWh stroom heeft 36 MJ - kost €0,525
1 kWh stroom heeft 14,4 MJ - kost €0,21

Warmte energie in MegaJoule van Warmtepomp met COP waarde van 3
3,3 kWh stroom heeft 36 MJ - kost €0,693
1 kWh stroom heeft 10,8 MJ - kost €0,21

Maar het aller goedkoopste is geen verwarming aan,
En gewoon goed warm kleden.

of vraag aan de rest of de verwarming iets hoger kan.