Ja groene of grijze stroom hoe je het noemt komt via een enkele leiding naar een huis. Er zijn geen aparte aansluitingen. Je kan alleen maar op papier aangeven dat je groene stroom wilt. Je krijgt gewoon alles bij elkaar.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ik snap de minnen niet, feitelijk klopt dit gewoon.
ronron1212
4 jaar geleden
Ik ook niet want jekan wel aangeven groene stroom te willen maar je krijgt gewoon wat er door de kabel loopt gemengd.
Ja. En tóch is-ie groen :-)

Lees hieronder hoe de stroom toch "groen" is.

"Groene stroom is nep

Als je groene stroom afneemt, krijg je dezelfde stroom uit het stopcontact als je buren die ‘gewone’ stroom hebben. Er is maar één stroomnet en hier gaat alle stroom doorheen. Elektriciteit die van bijvoorbeeld een windmolen komt, gaat niet via aparte kabels naar degenen die dat windcontract hebben.

Garantie van oorsprong

Toch gebruik je wel echt groene stroom wanneer je die afneemt. Elke kilowattuur aan elektriciteit is namelijk traceerbaar. Een certificeringsorganisatie (in Nederland CertiQ) geeft voor elke eenheid duurzaam opgewekte stroom een certificaat uit: een Garantie van Oorsprong (GvO).

De eigenaar van de windmolen krijgt van CertiQ net zo veel GvO’s als die windmolen aan elektriciteit produceert. Elke GvO staat voor 1 MWh (megawattuur) aan stroom, dat is 1000 kWh. Dus als een windmolen in 1 jaar 4500 MWh aan stroom produceert, levert dat 4500 Garanties van Oorsprong op.

Een energieleverancier koopt de stroom en de GvO's. Bij elke 1000 kWh aan stroom die als groene stroom aan klanten wordt verkocht, worden de bijbehorende GvO's 'afgeboekt'. Uitgaande van een gemiddeld stroomverbruik gaat het om 3 GvO’s per huishouden per jaar.

Toezicht

De Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op het GvO-systeem, zodat groene elektriciteit niet dubbel wordt verkocht. Zo is groene stroom dus inderdaad gegarandeerd groen."
Toegevoegd op 05 januari 2020 15:16: bron