Hoeveel elektriciteit verbruikt een pelletkachel per jaar?

Ik ben al een lange tijd op zoek naar hoeveel elektriciteit een pelletkachel per jaar verbruikt. Maar dit heb ik nergens kunnen vinden.
Aangezien dit verbruik erg veel van het huishouden af hangt, zou ik graag een gemiddelde in kWh per jaar willen weten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
30.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zal inderdaad heel veel van gebruik en type kachel afhangen. Een gemiddelde zal dan ook weinig zeggen aangezien de hoog en laag verbruik ver uit elkaar kunnen liggen.

Antwoorden (1)

Het elektriciteitsverbruik van een pelletkachel

Een pelletkachel verbruikt elektriciteit, zowel bij het opstarten als tijdens het branden. Als je de kachel aansteekt, wordt er 300 watt verbruikt gedurende 5 tot 8 minuten. De pelletmotor en de ventilator hebben tijdens het branden zo’n 40 watt per uur nodig. Het elektriciteitsverbruik weegt evenwel niet op tegen de energiebesparing. Je hebt aanzienlijk minder brandstof nodig in vergelijking met traditionele energiebronnen.

aansteek verbruik per jaar 3.9 kwh nog geen euro dus
dit is berekend met 1 keer aansteken per dag. is dat 2 keer per dag word het 2 euro
verbruik 8 uur per dag branden 38.4kwh 9.6 euro