Hoe vaak zou een cv-ketel aan moeten slaan?

Ik heb een nieuwe CV-ketel. Beneden is nu vloerverwarming en een simpele aan-uit-thermostaat. Boven zijn radiatoren.

De ketel levert CV-water van 50⁰. De circulatiepomp van de vloerverwarming mixt dat tot een temperatuur van 30⁰ voor de vloerverwarming.

Beneden is hrt altijd comfortabel, boven regel ik dat door de radiatoren meer open of dicht te draaien.

De ketel slaat nu elke paar minuten even aan (één, soms twee, minuten brandtijd per keer). Per kwartier slaat de ketel drie tot vier keer aan.

Is dat normaal? Wat zou het moeten zijn voor een zo zuinig mogelijke installatie?

een jaar geleden
in: Energie
9.7K
erotisi
een jaar geleden
Hoe was dat bij 60 graden dan?
tinus1969
een jaar geleden
Ik weet niet precies: maar vloerverwarming werkt toch juist obv continu langzaam verwarmen? Daar past het bij als de ketel continu aanstaat.
Cryofiel
een jaar geleden
@erotisi daar heb ik toen niet op gelet.
Cryofiel
een jaar geleden
@tinus1969 klopt. Maar de responstijd van vloerverwarming is zo laag dat je er niets van zou merken als er, bij wijze van spreken, maar eens per half uur zou worden verwarmd.
Vortexxx
een jaar geleden
Het lijkt alsof de 'differentie' schakeling in de ketel niet goed werkt, zie de schakeling als een marge tussen wanneer uit en wanneer aan i.p.v. een harde grens van bijv. 21°C waaromheen de ketel blijft schakelen.

Antwoorden (3)

Zo snel warmt het water in de installatie niet op, en het koelt niet zo snel af. Het lijkt mij een niet goed afgestelde brander of defecte sensor te zuhn. In elk geval iets om de installateur eens goed naar te laten kijken. (Zou onder de garantie moeten vallen).
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Ketel doet het verder helemaal prima...
De thermostaat vraagt kennelijk om warmte, want de ketel slaat steeds aan. Zodra het water 50 graden is schakelt hij weer af. Om weer aan te slaan zodra het is afgekoeld naar 45 of zo. 50 graden is best wel een lage keteltemperatuur voor dit systeem en deze buitentemperaturen. Zet hem eens op 70, is mijn suggestie, en kijk hoe hij zich dan gedraagt.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
De loodgieter had de temperatuur op 80⁰ ingesteld. Omdat wij op termijn een puur elektrische warmtepomp willen, heb ik de temperatuur steeds wat verlaagd om te kijken of het dan nog comfortabel blijft in huis.

Deze 50⁰ werkt nog heel goed. De volgende stap wordt 45⁰.
Cryofiel
een jaar geleden
(Min is niet van mij.)
Cryofiel
een jaar geleden
Ik zal eens kijken of de ketel afslaat omdat het water de 50⁰ heeft bereikt, of omdat de thermostaat geen warmte meer vraagt.
Het nut van een thermostaat in een ruimte die verwarmd wordt met een vloerverwarming die constant op 30 graden staat en zonder radiator lijkt mij onlogisch. Het wel of niet aangaan van de ketel via de thermostaat heeft dan immers geen invloed op de temperatuur beneden in de woonkamer. Blijkbaar vindt de thermostaat het beneden steeds te koud en blijft hij warmte vragen van de ketel, zonder succes. Misschien is het een idee om de thermostaat lager te zetten? En als het dan boven niet warm genoeg wordt de temperatuur van de ketel inderdaad te verhogen. 50 graden is minimaal, moet het boven wel heel goed geïsoleerd zijn.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Ik ben misschien niet duidelijk geweest.

De circulatiepomp van de vloerverwarming mixt het water van 50⁰ dat van de ketel komt met koud water, tot een temperatuur van 30⁰ is bereikt die de vloerverwarming ingaat.

Als de ketel geen warmte levert, gaat er dus koud water de vloerverwarming in.

De vloerverwarming krijgt dus niet continu water van 30⁰. Gelukkig maar, anders zou het beneden veel te warm worden.