Wisselschakelaar werkt enkele als beide schakelaars aan staan, hoe verbeter ik dat?

Wisselschakelaar werkt enkel als beide schakelaars aan staan. Aan 1 schakelaar komen 4 draden uit de muur waarvan 2 zijn samengevoegd. De andere schakelaar komen zoals het hoort 3 draden uit de muur.
Waarom werkt dit niet zoals het hoort en waarvoor dient die 4de draad?

Picture for question
9 maanden geleden
in: Energie
1.6K
jc54
9 maanden geleden
En wat is nu de vraag?
Thecis
9 maanden geleden
Normaal gesproken heb je in een wisselschakelaar (of hotelschakeling) maar 3 draden nodig. De vraag is waar die 4e voor is. Dit is het schematisch:
https://zomaakjehetzelf.nl/wp-content/uploads/2013/10/hotelschakeling.jpg onderdeel van deze pagina:
https://zomaakjehetzelf.nl/hotelschakeling-maken/ De vraag is ook hoe het bij de andere schakelaar is aangesloten. Ik weet bij schakelaars die ik zelf heb dat er ook een aansluiting onder de schakelaar zit, maar dat kan per merk (en leeftijd van de schakelaar) verschillen.
Wellicht dat de 2e link meer kan helpen bij het totaal aanleggen van de hotelschakeling.

Antwoorden (1)

Hoe het hoort:
Bruin is fasedraad. Die sluit je aan op de L (daar zit nu zwart)
Zwart is schakeldraad. Daar heb je er 2 van nodig en die sluit je aan op 1 en 2 (of 1 en 1')
Rood (tegenwoordig blauw) is de nuldraad. Die gaat niet via de schakelaars, maar gewoon rechtstreeks naar de lamp.

Als de andere schakelaar 3 draden heeft, dan wil dat niet zeggen dat dat klopt.
Schakelaar 1 moet hebben:
- 1 bruine fasedraad, aansluiten op L, de fasedraad komt van een lasdoos of uit de meterkast en staat altijd onder stroom (behalve als je eraan werkt natuurlijk)
- 2 zwarte schakeldraden, aansluiten op 1 en 1', deze draden gaan allebei naar schakelaar 2

Schakelaar 2 moet hebben:
- 2 zwarte schakeldraden die van schakelaar 1 komen, die sluit je aan op 1 en 1'
- een zwarte of bruine draad, die gaat naar de lamp en sluit je aan op L
...
zie link voor aansluitschema
www.solyd.be/nl/blog/wisselschakelaar-aansluiten
Toegevoegd op 4 juli 2023 20:28: tekst
9 maanden geleden