Waarom bevriest een leiding binnenhuis onder 7 graden?

Hoe komt het dat een leiding binnenshuis al kans heeft om bevroren te raken? Ik dacht dat vriezen vooral een gebeurtenis is dat rond de 0˚C plaatsvindt.
Meerdere websites melden dit, waaronder https://blog.lasaulec.nl/voorkom-bevroren-leidingen/.

een jaar geleden
in: Energie
1.7K
Utrecht
een jaar geleden
Het staat er wat cryptisch.
Wanneer de temperatuur in je woning onder de 7 graden daalt, kunnen buizen of leidingen die in een zolderruimte of berging zijn gemonteerd bevriezen. Door de radiatoren aan te zetten – al dan niet op een lage stand – kan dit worden voorkomen. Ik lees het als:
Als het in huis kouder wordt dan 7°C, is er kans dat het op zolder, kruipruimte of schuur, onder nul is. Daar is dan risico op bevriezing van leidingen. Dus hou de woning op minimaal 14°C.
TurfGraver
een jaar geleden
Wat Utrecht zegt. Anders gezegd:
Als je zorgt dan je zolderruimte of berging 7 graden is zal de temperatuur in je woning waarschijnlijk rond de 14 zijn.

Geef als eerste antwoord