De radiatoren blijven koud, terwijl de ketel op temperatuur is. Wat kan de oorzaak zijn?

De thermostaat staat aan op een hogere temperatuur.
De ketel geeft geen storing en geeft aan dat de temperatuur is bereikt. De waterdruk is voldoende. De radiatoren blijven echter koud.
Het is een combiketel en we hebben wel warm water. Wat kan de oorzaak zijn voor onze Vaillant HR Solide ketel?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
3.6K
ronron1212
2 jaar geleden
Ontlucht alle radiatoren eens.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zoals Fremar beschrijft is goed maar je kunt het ook proberen zonder demontage door aan de achterzijde van de radiatorknop, tegen het metaal aan uiteraard met een kleine hamer te slaan.
Komt het pinnetje dan nog niet los en blijft het koud dan Fremar's optie proberen of als je het niet aan durft een installateur raadplegen.
itsme
2 jaar geleden
Probleem is dat er geen warm water stroomt door de radiatoren. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
1. de pomp is defect
2. er is een blokkade bij de betreffende radiator, dat kan een luchtbel zijn of een verstopping van andere aard, bijvoorbeeld een radiatorkraan die dicht staat.
3. er is onvoldoende water in het systeem.
tinus1969
2 jaar geleden
Of je draait de radiator kraan open.

Antwoorden (4)

DE RADIATOR BLIJFT KOUD
Als je radiator koud blijft, is er wellicht een probleem met het ventielset. Dat kun je nagaan door alle andere radiatoren dicht te draaien en de verwarming aan te zetten. Wordt de radiator nu wel warm? Dan werkt het ventielset normaal.
Wordt de radiator nog steeds niet warm? Dan is het binnenwerk mogelijk geblokkeerd door vuil op de spindel van de ventielset. Dat kun je eventueel zelf oplossen door de volgende stappen te ondernemen:

● Verwijder de thermostaatkop van je radiator.

● Druk zachtjes op de spindel (pin) die uit de ventielset steekt. De spindel moet twee à drie millimeter kunnen bewegen. Zit de spindel vast? Maak hem dan los door zachtjes tegen de zijkant van de ventielset te slaan.

● Zodra de spindel weer vrij beweegt, mag je de thermostaatkop terugplaatsen.

Werkt de verwarming nog steeds niet? Dan is er eventueel een probleem met de cv-ketel of met de leidingen. Laat een professional langskomen om het probleem op te lossen!
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Min niet van mij, maar als ALLE radiatoren koud blijven, zoals de vragensteller schrijft, dan lijkt dit niet de meest waarschijnlijke oorzaak.
Mogelijk is de circulatiepomp defect.......
2 jaar geleden
Waarschijnlijk is de driewegklep kapot. En dat kan dan weer 2 redenen hebben. Het motortje dat hem beweegt is stuk, of de klep zit vast door roest en kalk in het water.
Een stevige tik er op wil dan vaak wel helpen, alhoewel het euvel weer terug kan komen.
De driewegklep zit ingebouwd in de ketel om er voor te zorgen dat tapwater voorrang krijgt op verwarming van de radiatoren.
Ook kan het zijn dat de pomp kapot is, alhoewel de radiatoren dan na enge tijd toch wel een beetje warm worden.
Het beste is om er even een monteur bij te halen, erg ingrijpend hoeft het allemaal niet te zijn
2 jaar geleden
Het kan zijn dat de waterdruk te laag is. Als je een eigen CV-ketel hebt (gas gestookt), dan kan je het waterpeil zelf bijvullen.

Of er zit lucht in je radiator. Dit kan je zelf heel gemakkelijk zelf oplossen: iedere woning met radiatoren heeft wel ergens een sleuteltje liggen (ontluchtings sleuteltje). Neem een oud doekje, of vaatdoek en deze sleutel mee naar de betreffende radiator. Als het goed is, zit er bovenaan een zijkant een soort inbus achtig dingetje.

draai de thermostaatknop van deze radiator op 3 (of op een stand waar je het water hoort en voelt lopen), en draai het inbus-achtige sluiting open met je ontluchtings sleutel (tot je lucht hoort sissen, en niet verder!). Neem het doekje ter hand, en houdt dit bij deze opening. Zodra je water ziet lopen (het sissende geluid moet dan gestopt zijn), draai je deze sluiting weer dicht, en veeg je het gemorste water weer op.

Dit wordt sowieso aangeraden om bij iedere radiator te doen aan het begin van het stookseizoen...