Wat is de toegevoegde waarde van aluminiumfolie achter de cv verwarming?

Sinds kort alufolie achter de verwarming. De folie geeft ook weer warmte af net als het verwarmingselement zelf. De achterliggende muur wordt ook enigszins warm, net als zonder folie. Dus wat voor zin heeft dit?

5 maanden geleden
in: Energie

Antwoorden (1)

Alleen aluminiumfolie heeft weinig toegevoegde waarde als je het los tussen radiator en muur hangt. En het werkt zelfs averechts als je het rechtstreeks op de muur verlijmd. Het metalen laagje zal dan de warmte juist afgeven aan de muur en dat is precies wat je niet wil.
Speciale radiatorfolie heeft echter wel nut. Dat bestaat uit een laagje isolerend materiaal met daarop een dun laagje aluminiumfolie. Het isolatielaagje zorgt ervoor dat er minder warmte van de folie in de muur trekt, terwijl het glimmende metalen laagje de warmte terugkaatst richting de kamer. Ook hier geldt dat het beter werkt als de folie niet strak tegen de muur verlijmd zit, zodat je warmte-overdracht via contact vermijdt en het dunne laagje lucht tussen folie en muur ook als isolatielaagje werkt.
5 maanden geleden