Wie heeft recht op tochtkorting?

Ik had begrepen dat er tochtkorting komt voor mensen met slecht geïsoleerde huizen. Dat zou voor ons studentenhuis wel zijn, want op de huisbaas hoeven we niet te rekenen. Wat zijn de voorwaarden?

een jaar geleden
in: Energie
1.8K

Antwoorden (2)

Niemand heeft nog recht op tochtkorting.
PvdA en GroenLinks willen huurders een afdwingbaar recht op huurverlaging geven als hun woning slecht geïsoleerd is. Dat is nodig om huurders te helpen de hoge energierekening te betalen, zo zeggen de partijen. Daarom stellen ze een tochtkorting voor. Huurders van woningen met slechtere labels dan energielabel B krijgen een huurverlaging die kan oplopen tot 150 euro per maand. Verder moeten nalatige isolatiemaatregelen zoals enkelglas en gebrek aan spouwmuurisolatie worden aangemerkt als formeel onderhoudsgebrek.

Minister De Jonge vindt het PvdA-voorstel weliswaar sympathiek, maar hij wil niet dat verhuurders door een verlaging van hun huurinkomsten minder geld overhouden voor investeringen in verduurzaming. "Het voorstel is niet van tafel, maar het moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen, voordat ik het echt een goed idee vind", zei De Jonge tijdens het debat. Hij laat de Kamer rond begin juni weten of de voordelen van zo'n korting opwegen tegen de nadelen.
een jaar geleden
Tochtkorting is een vermindering van de belasting die je betaalt over je inkomen. Iedereen die in Nederland woont en belasting betaalt, heeft recht op tochtkorting. De hoogte van de tochtkorting is afhankelijk van je inkomen.
9 maanden geleden