Heeft het effect om een radiator te ontluchten als deze openstaat?

Heeft het effect om een radiator te ontluchten als deze deels openstaat? Misschien wel vaker vragen van mij over CV, maar klopt het dat je een radiator normaal dicht moet draaien vóór het ontluchten en hoe lang moet je wachten voordat je dat doet?

2 jaar geleden
in: Energie
2K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik dacht dat de radiator juist open moet staan zodat water en lucht zich netjes herverdelen door het hele systeem.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Onze onderhoudsmonteur zei ooit, alle radiatoren open zetten, de boel opstoken, daarna elke radiator afsluiten, dan een kwartier wachten om de hitte de druk op te laten bouwen en als alles op deze manier ontlucht is kun je de overige niet gebruikte radiatoren weer afsluiten.
In principe hoef je je ketel niet te ontluchten zei hij want op bijna alle ketels zit bovenop een ontluchtingsnippel die bij overdruk open slaat en de lucht laat ontsnappen.

Het beste antwoord

Nee, niet zoveel. Je moet na sluiten een uur wachten om alle lucht boven in de radiator te laten verzamelen.
.
Ontluchting: stap voor stap uitgelegd
Schakel de cv-installatie (circulatiepomp) uit, zodat de lucht niet langer in de radiator en de leidingen circuleert.
Wacht een uur: Nu moet je wachten tot er voldoende lucht in de radiator is.
Plaats de ontluchtingssleutel op de klep: nu is het tijd om goed te ontluchten. De meeste lucht in de kachels verzamelt zich in de hoogst gelegen radiatoren in het huis, dus u moet hier beginnen. Neem de ontluchtingssleutel bij de hand en plaats de opvangbak en de doek zodat ontsnappend water kan worden opgevangen.
Open de ontluchtingsklep: Met de sleutel gaat u nu naar de ontluchtingsklep, die zich op de tegenoverliggende thermostaat bevindt. De ontluchtingsklep wordt nu met het gereedschap gedraaid – een kwart tot een halve slag tegen de klok in. Een licht sissend geluid is hoorbaar zodra de lucht uit de radiator ontsnapt. De verwarmingsklep mag niet verder worden geopend.
Volledige ventilatie: de verwarmingsventilatie kan met succes worden voltooid wanneer een constante waterstraal uit de opening ontsnapt. Ten slotte kan de klep worden gesloten met de ventilatiesleutel.
Waterdruk controleren: de waterdruk van het verwarmingssysteem moet ook op de manometer worden gecontroleerd. Als de druk te laag is (ideale druk heeft een kleurcode), moet het verwarmingswater worden bijgevuld. De verwarming is al met succes ontlucht. Ter herinnering: iedereen die eerder de circulatiepomp heeft uitgegeven, moet deze opnieuw inschakelen.
.
Aanvulling cv-totaal om mee te beginnen:
1. Draai alle radiatorknoppen in de woning volledig open.
2. Zet voor minstens 10 minuten de thermostaat op minimaal 25 graden. Hierdoor komt de lucht samen bij de ontluchtingsventielen.
3. Zet vervolgens voor minstens 10 minuten de thermostaat op de laagst mogelijke stand. Hierdoor stopt de cv-ketel met het verwarmen van het water.
4. Na ongeveer 10 minuten draait u alle radiatorknoppen volledig dicht.
etc.
Ter info: over het algemeen hebben vrijwel alle nieuwe merken cv-ketels een automatische ontluchter.