Is het goedkoper een huis te verwarmen met een electrische kachel dan met vloerverwarming?

Ik kan er niet over vinden. Zoek iets van tabel met vloeroppervlakte en prijsvergelijking ouzo.

4 jaar geleden
in: Energie
3.3K
janjan
4 jaar geleden
Ik neem aan dat je allebei de opties via elektra bedoelt.
Bij vloerverwarming duurt het best lang voordat het huis warm is maar het gaat geleidelijk en voelt prettig aan.
Met aparte kachels is het van belang dat d.m.v. een bewegingsensor het apparaat geactiveerd wordt voor snelle verwarming van de ruimte. Je kunt daarbij denken aan convectie, ventilatie of infrarood.
Het is afhankelijk van je eigen situatie wat goedkoper is, denk aan eigen energieopwekking zoals een windturbine of pv's.

Antwoorden (2)

Een vloerverwarming met warm water (dus op de CV-ketel) is veel voordeliger dan een elektrische vloerverwarming. Dat heeft momenteel vooral te maken met de prijs van elektriciteit en gas. Een elektrische kachel heeft sowieso een veel lager rendement dan een gelijkmatig verwarmde vloer. Over het algemeen staat de thermostaat voor een vloerverwarming lager ingesteld dan bij een radiator-verwarming of een kachel, omdat de warmte vanaf de vloer snel als aangenaam wordt ervaren.
Een elektrische kachel stookt dus het duurst.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het is wel zo dat elektriciteit in prijs daalt, en gas duurder wordt, en het voor het milieu beter is als je op elektriciteit verwarmt, als je daarnaast ook nog zonnepanelen hebt is het zeker goedkoper. De COP van stroom is 1, je stopt er 1 Kwh uur in en er komt 1 Kwh uit, bij een cv ketel is de COP 0,9, bij een warmtepomp bijv is de COP 1:5, je stopt er 1 Kwh uur in, en je krijgt de warmte van 5 Kwh terug