Verwarming uurtje aan: is dat zuinig?

Soms doen we vanwege de hoge energiekosten de verwarming maar een uurtje aan. Zo stoken we niet voor de hele dag en vaak kunnen we nog wel vooruit op de warmte die daarna blijft hangen.

Echter: we moeten soms behoorlijk wat stoken als we dat ene uurtje de verwarming aanzetten. We gaan dan soms van 15 naar 19 graden. Da's een verschil van 4 graden. Kost dat de CV-ketel niet te veel energie?

een jaar geleden
in: Energie
4.1K

Antwoorden (1)

Volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal zorgt het laten opwarmen en afkoelen van de cv-ketel wel degelijk voor een besparing en is het dus in feite een prima methode. De manier waarop u de temperatuur in huis opbouwt, voordat u de verwarming weer uitzet, is wel van belang. Als het binnen 18 graden is en u zet de thermostaat meteen op 20, dan moet je ketel meteen hard aan de slag en dat is niet zo voordelig. Een stuk energiezuinig is het om de temperatuur steeds met een klein stapje te verhogen. Begin bijvoorbeeld op 18.5 graden en kijk wanneer de temperatuur aangenaam begint aan te voelen.
een jaar geleden