heeft radiatorfolie ook nut onder een vloerkleed? (bijv. tegen koude voeten)?

een jaar geleden
in: Energie
6.5K
Ritsuka
een jaar geleden
Je vloerkleed straalt geen warmte uit
Inekez1
een jaar geleden
Je voeten stralen wel warmte uit. Om te voorkomen dat die warmte in je koude vloer trekt en je koude voeten krijgt, kan het wel helpen om isolatiefolie onder je voeten te leggen.

Antwoorden (2)

Het effect van de radiatorfolie is dat het (stralings)warmte weerkaatst. Het houdt echter geen warmte tegen als de folie geleidelijk opwarmt als de lucht ook opwarmt.
Bij een warmtebron zoals een radiator heeft deze weerkaatsing wel degelijk veel nut.
Echter onder een vloerkleed is dit nut zo minimaal dat je het zou kunnen verwaarlozen. Er is geen directe stralingswarmte die je kan weerkaatsen.
een jaar geleden
Als je een erg koude vloer hebt, bijvoorbeeld een ongeïsoleerde betonvloer of tegelvloer, dan kan het zeker schelen om isolatiefolie onder je vloerkleed te leggen. Je voeten geven dan minder lichaamswarmte af aan de koude vloer.

Neem daarvoor dan gewoon isolatiefolie dat ook onder laminaat gebruikt wordt en geen radiatorfolie. Radiatorfolie zal erg snel stuk gaan als je daar overheen gaat lopen. Heb je laminaat dat koud aanvoelt, dan kun je daar ook wel isolatiefolie op leggen, maar doe dat alleen tijdelijk of heel plaatselijk. Er is altijd kans op vocht in je vloer en dat kan door de folie niet meer weg waardoor je laminaat kan gaan schimmelen.

Is de vloer op zichzelf niet heel koud, maar trekt er een koude tocht over de vloer, dan heeft isolatiefolie onder je kleed geen nut. Zorg dan voor tochtstrips bij ramen en deuren en leg eventueel een tochtrol (of oude handdoek) voor de kier onder de deur.

Goede warme pantoffels met dikke zool helpen overigens vaak beter tegen koude voeten dan alleen een warm kleed onder je voeten.
een jaar geleden