is het het waard om over te gaan op elektrisch koken?

Ik woon net samen in een flat met mijn vriendin. We hebben de optie om elektrisch of op gas te koken. De kachel zelf gaat niet met gas. Eigenlijk zou koken het enige zijn, dus we zouden qua kosten veel kunnen besparen door geen gas-contract af te sluiten. Maar is dat wel echt zoveel goedkoper dan alleen stroom gebruiken voor alles?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/180024/Wat-heb-je-nodig-om-gasloos-te-kunnen-leven
paulus811
5 jaar geleden
Altijd voor elektrisch gaan en neem dan inductie. Het is veel makkelijker schoonmaken en ook je keuken blijft veel schoner omdat er geen verbranding plaatsvindt.

Antwoorden (1)

Alleen al aan vastrecht en netbeheerkosten betaal je honderden euro's per jaar per aansluiting, zowel voor gas als voor elektriciteit. Qua verbruik is elektrisch koken misschien een paar tientjes per jaar duurder dan koken op gas. Dat weegt lang niet op tegen de hoge vaste kosten voor de gasaansluiting.

Zowel de vaste kosten als de verbruikskosten voor gas en voor elektriciteit kunnen per jaar veranderen. Een goede berekening maken voor de komende 5 of 10 jaar is dus lastig. Maar met een gasaansluiting die je alleen maar gebruikt om te koken ben je hoe dan ook veel duurder uit, elk jaar opnieuw een paar honderd euro.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+
https://www.want.nl/wat-is-de-toekomst-van-onze-keuke-gas-versus-inductie-koken/
Op jaarbasis kost koken op gas gemiddeld twintig euro per huishouden en het koken op een inductie-kookplaat zo’n 35 euro. Deze voordelige kosten vallen echter weg wanneer je huis niet op gas wordt verwarmd. De transportkosten van gas zijn namelijk flink aan de prijs.