Stel je richt een LED-armatuur van 1000 watt/120000 lumen op 36 zonnepanelen, hoeveel stroom zou je dan opwekken?

Tegenwoordig zijn ledarmaturen van 1000 Watt heel krachtig en geven ze 120000 lumen licht. Dergelijke lichtarmaturen worden gebruikt om sportvelden mee te verlichten. Mijn vraag is als men dergelijk licht op 36 zonnepanelen (10KVA) zou laten schijnen, wat de opbrengst zou zijn?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
1.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Het klinkt een beetje alsof je aan een 'perpetuum mobile' denkt. Een apparaat dat zijn eigen energie opwekt en zo eeuwig kan blijven draaien en wellicht zelfs wat energie over houdt zodat we er wat van af kunnen tappen. Tot op heden is altijd gebleken dat een dergelijk apparaat meer energie verbruikt dan het op kan wekken. Zo ook in het geval van de constructie die jij bedacht hebt, vrees ik.
(Helaas !!! Want anders zouden we de energiecrisis opgelost hebben !)
Inekez1
2 jaar geleden
Zonnepanelen halen energie uit zonlicht, niet uit led-licht. Zou het wel zo werken, dan was het geen gek idee om bijvoorbeeld op dug-outs en kleedkamers langs de sportvelden panelen te leggen die dan overdag stroom opwekken van de zon en 's avonds daar nog wat aan toevoegen als de veldverlichting wordt gebruikt.

Antwoorden (1)

Circa 150-220 watt (15-22% rendement van 1000 watt).
2 jaar geleden
gvrox
2 jaar geleden
Wat is het rendement van LEDs ?
Inekez1
2 jaar geleden
-
Dat kun je zo natuurlijk niet berekenen. Je neemt het rendement van een gemiddeld zonnepaneel en het vermogen van de lichtbron?
En je gaat eraan voorbij dat een LED-lamp geen zonlicht verspreidt. Zonnepanelen zijn gemaakt om zonlicht om te zetten in energie. LED-verlichting heeft een heel ander lichtspectrum. Zonlicht is wel na te bootsen, maar dat zijn niet het soort lampen die in de vraag genoemd worden. De meeste zonnepanelen zullen geen energie halen uit LED-verlichting. Alleen het type zonnepaneeltjes dat in bijvoorbeeld rekenmachines zit, werkt wel met kunstlicht. Maar dat is een ander type paneel dan de grote panelen voor buiten.