Kan ik zonder energieleverancier?

Ik overweeg de gaskraan dicht te draaien, en de hoofdschakelaar om te zetten. En mijn contract met de energieleverancier op te zeggen. Mag dat? Krijg ik dan toch nog rekeningen van die of gene? En/of komen ze de gas- en stroommeters ophalen?

een jaar geleden
in: Energie
2.3K
tinus1969
een jaar geleden
Vziw kan dit ( er worden immers ook mensen afgesloten wegens wanbetaling) en blijven meters etc dan meestal zitten voor het geval je je bedenkt.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe ga je je huis warmhouden en je telefoon opladen?
TurfGraver
een jaar geleden
Gas leidingen worden verwijderd (veiligheid), elektrisch gewoon afgeschakeld. Je ontvangt dan geen rekening, maar dus ook geen energie.
ronron1212
een jaar geleden
@TurfGraver gasleiding blijft zitten maar wordt verzegeld.
Inekez1
een jaar geleden
@TurfGraver @ronron1212. Je kunt kiezen: tijdelijk gas afsluiten (maximaal 12 maanden) dan wordt het verzegeld. Hier moet je voor betalen. En nog een keer betalen als je het later weer wil laten aansluiten.
Inekez1
een jaar geleden
https://www.stedin.net/aansluiting/tijdelijk-afsluiten

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Maar het is niet gratis!

Om je woning af te laten sluiten van het gas, hoef je tegenwoordig niet zelf de kosten meer te betalen. Tot maart 2021 was dat wel zo en het is niet uitgesloten dat er op enig moment in de toekomst ook weer betaald moet worden om je gasaansluiting te laten verwijderen.

Enkel het contract opzeggen kan niet: de aansluiting moet daadwerkelijk verwijderd worden. Om mensen te stimuleren van het gas af te gaan en in plaats daarvan elektrisch te verwarmen en te koken, is besloten dat je dus nu niet zelf hoeft te betalen voor het laten afsluiten van de gasleiding. Voor elektriciteit geldt dat dus niet! Wil je ook die aansluiting volledig afsluiten, dan moet je daar dus zelf voor betalen. Beter kun je dus je elektriciteitsaansluiting laten zitten. Je betaalt dan wel maandelijks vastrecht en netbeheerkosten, maar krijgt ook jaarlijks een vast bedrag korting als vermindering energiebelasting. Dat is een vast bedrag per jaar, onafhankelijk van je verbruik. Verbruik je helemaal niks of heel weinig kWh, dan krijg je geld toe van je energieleverancier.

Wil je toch ook de elektriciteit laten afsluiten, dan moet je daar dus voor betalen. En wil je het op een gegeven moment weer aan laten sluiten, dan moet je nog een keer betalen. Dat kan oplopen tot bedragen boven de duizend euro, dus het lijkt me verstandig om in elk geval de elektriciteit gewoon te houden.

Kun je je woning warm genoeg houden zonder gas, dan is het laten afsluiten van gas dus wel het overwegen waard. Ook daarvoor geldt dat je flink moet betalen als je het later toch weer wil laten aansluiten. Voor een paar jaar kan dat niet uit, dan is het goedkoper om gewoon de vastrechtkosten te betalen en niks te verbruiken dan om na een paar jaar hoge kosten voor het opnieuw laten aansluiten te betalen.

Voor je woning is het overigens niet aan te raden om een hele winter niet te verwarmen. Ik weet niet wat je motivatie zou zijn om alles te laten afsluiten, maar voor de kosten op de lange termijn is het absoluut niet verstandig!
...
Met 'ja dat kan' bedoel ik: ja, je kunt zonder energieleverancier.
En ja, je kunt je gaskraan dichtdraaien en zelf in de meterkast de stroom uitschakelen zodat je niks meer verbruikt.

Opzeggen bij een leverancier kan niet. Alleen als je overstapt wordt je contract beëindigd. Het is niet mogelijk een aansluiting te hebben zonder contract bij een leverancier, ook niet als er niks geleverd wordt.
Toegevoegd op 26 november 2022 18:07: tekst
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Opzeggen kan alleen als je een nieuwe leverancier hebt? Hoe dan als bijvoorbeeld je huis is afgebrand of wordt afgebroken?
Inekez1
een jaar geleden
Dan laat je gas en water afsluiten. Als er geen aansluiting meer is, kun je opzeggen. Als je nog wel een aansluiting hebt en gewoon zelf de gaskraan dichtdraait, kun je niet opzeggen en stoppen met betalen voor het vastrecht en netbeheer.