Is een "slimme meter" wettelijk verplicht als je zonnepanelen hebt?

Als je hiernaar op het internet zoekt, vind je talloze (tegenstrijdige) berichten hierover. Veel sites beweren dat je in 2023 een slimme meter *moet* hebben bij het bezit van zonnepanelen, andere beweren het tegengestelde. Een bron met de wetgeving wordt helemaal nergens genoemd.

11 maanden geleden
in: Energie
2.2K
jc54
11 maanden geleden
Geen wetgeving, maar het is wel handig als je kunt meten hoeveel stroom je teruglevert aan het net. Zeker als je wilt salderen.
escape
11 maanden geleden
Maar terugleveren met een terugdraaiende meter tegen het volle tarief kan ook aantrekkelijk zijn.
SimonV
11 maanden geleden
Nee, wettelijk verplicht nog niet.
“Met ingang van 1 januari 2023 zal (…) een verplichting voor alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken voor levering en teruglevering te hebben”, staat er in het Klimaatakkoord. Maar dat is geen Klimaatwet. Vanaf 1 januari 2025 geldt pas de (twee jaar uitgestelde) salderingsregeling, waarbij zonnestroom die je teruglevert aan je energieleverancier volgens de kale leveringsprijs wordt vergoed. Met een digitale meter kan de zelf opgewekte zonnestroom apart worden geregistreerd.
LeonardN
11 maanden geleden
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35594-3.html
"
waardoor iedereen begin 2023 over een meetinrichting zal beschikken die de afname en invoeding afzonderlijk kan meten. In het geval van overtreding van de verplichting kan Agentschap Telecom handhavend optreden en een last onder dwangsom opleggen.
"

Antwoorden (2)

Het is nog niet wettelijk verplicht alhoewel energiemaatschappijen de slimme meter wel overal graag terugzien en het ook brengen als zijnse noodzakelijk.

Sit weet ik omdat ik iemand in de buurt heb wonen die nog steeds een oude meter heeft en de energiemaatschappij ongeveer elke 3 maanden met diegene contact opneemt (en langs komt) om een slimme meter te installeren. Als het wettelijk verplicht zou zijn, was dat al lang uitgevoerd bij diegene.
11 maanden geleden
SimonV
11 maanden geleden
De buurtgenoot heeft dus zonnepanelen?
escape
11 maanden geleden
Mijn vraag ging expliciet over de combinatie energiemeter en zonnepanelen. Dat lees ik nou niet bepaald in je antwoord terug...
Nee, een slimme meter is niet verplicht, ook niet als je zonnepanelen hebt. Een slimme meter wordt ook niet (op korte termijn - je weet het nooit met politici) verplicht, omdat mensen het recht hebben om dat te weigeren wegens inbreuk op hun privacy. De slimme meter kan namelijk van afstand worden uitgelezen en communiceren met andere apparaten en lang niet iedereen vindt dat een fijn idee.

Dat wil niet zeggen dat je met zonnepanelen gewoon de ouderwetse meter kunt gebruiken en laten terugdraaien. Als je zonnepanelen hebt en dus ook stroom teruglevert aan het net, is het wel verplicht om een meter te hebben met 2 telwerken. Eentje voor de energie die je gebruikt en eentje voor de energie die je opwekt. Beide tellerstanden moet je dan zelf doorgeven aan je energiemaatschappij.

Een slimme meter heeft dus geen financieel voor- of nadeel als je zonnepanelen hebt.
11 maanden geleden
escape
11 maanden geleden
Dank je wel. Maar een analoge meter met twee telwerken bestaat wel, maar die is bestemd voor de registratie van dag- en nachttarief. Niet voor het meten van teruggeleverde stroom. Dus pure-energie.nl heeft er ook al geen verstand van. Je kunt je meter wel gewoon laten terugdraaien.
LeonardN
11 maanden geleden
@escape
Als je het zelf toch al beter weet, waarom vraag je het dan? https://www.duurzaamnieuws.nl/slimme-meters-met-zonnepanelen-niet-altijd-de-slimste-stap
Bij een energiecontract voor dubbeltarief is sinds 1 juli 2021 een slimme meter nodig of een digitale meter met twee telwerken. Wanneer je zonnepanelen hebt is vanaf 2025 een slimme meter nodig, of een digitale meter die meet wat je teruglevert. "Je kunt je meter wel gewoon laten terugdraaien."
Wat KAN is wat anders dan wat een energieleverancier voorschrijft (als je een bepaalde contractuele overeenkomst wil), of wat een wet voorschrijft. "maar die is bestemd voor de registratie van dag- en nachttarief."
Ja, maar er bestaan er dus ook (digitaal) die teruggeleverde en opgenomen stroom meten. Wellicht zitten er wel 4 meters op. === https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/terugleveren?ref=17289
Lees onder:
"Tijd om wat fabels uit de wereld te helpen"
escape
11 maanden geleden
Ik wil graag mijn analoge meter houden in de combinatie met zonnepanelen. Dan heeft het geen zin om me te vertellen dat ik iets moet aanschaffen dat niet bestaat: een analoge meter die teruggeleverde energie kan meten met een extra telwerk. Maar dat leidt af van mijn vraag, die ging over de wettelijke verplichting.
LeonardN
11 maanden geleden
"Dan heeft het geen zin om me te vertellen dat ik iets moet aanschaffen dat niet bestaat: een analoge meter die teruggeleverde energie kan meten met een extra telwerk."
Waar zegt iemand dat dat bestaat? En dan doel ik voornamelijk op het analoge deel in dat statement.