Kan het verschil in energiemeters worden verklaard?

Sinds 4 jaar heb ik een slimme meter, maar omdat ik dat ding al meteen niet vertrouwde, heb ik ter controle er een analoge energiemeter achter gehangen, deze heb ik laten ijken en installeren door een erkend installateur. Al mijn stroom wordt dus gemeten door 2 meters. Mijn analoge meter had in het begin een afwijking (verschil) van 11 KW per 1000 KW.
(Minder dan de slimme). Maar dat verschil werd elk jaar groter! Nu zit ik al op een verschil van 85 KW per 1000 KW. Hoe kan dat worden verklaard?
Mijn vriend de installateur zegt dat dat iets met de snelheid van piekspanning meten te maken kan hebben, maar nooit zoveel verschil. De enige mogelijke verklaring die ik tot nu toe heb, is dat die slimme meter op afstand wordt gemanipuleerd om mij meer te laten betalen... Iets wat ik dus nooit zou kunnen bewijzen als het er op aankomt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik vind dit mooi bewijs. stuur dit op naar je beheerder een kopie van je ijking
een foto van je verbruik volgens jou meter
een foto van je verbruik volgens hun meter daar zijn heel veel klachten over de slimme meter. jij bent u iemand met het bewijs dat het dus niet deugt. ik zou deze fotos ook posten bij meerdere blogs forums bewegingen tegen de slimme meter. zo zou je een steentje kunnen bijdragen tegen dit smerige spelletje

Het beste antwoord

Geen enkele meter is 100% nauwkeurig. Er is altijd een afwijking. Hoe kleiner de afwijking wordt gemaakt, hoe duurder de meter. Bij het meten van stroom zijn er naarnaast meerdere manieren om te meten, inderdaad met meer of minder gevoeligheid voor pieken. Overigens moet je het verbruik van de meter zelf ook niet vergeten, al zal dat niet zo veel zijn.

De afwijking tussen de twee meters is hier wel groot. Dat wil niet zeggen dat er meteen sprake is van bewuste manipulatie om je meer te laten betalen. Er kunnen allerlei oorzaken zijn, zoals verschil in meetmethode of een technisch probleem.

Je kunt de slimme meter laten controleren en ijken door de netbeheerder. Als de meter niet goed werkt dan zijn de kosten van de ijking voor rekening van de netbeheerder. Als de meter in orde is, zijn de kosten van de ijking voor jou. Mocht er een geschil ontstaan over de meterstand en je komt er samen met de energieleverancier niet uit, dan kun je het geschil voorleggen bij de Geschillencommissie Energie en Water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is wel, dat elk onderzoek geld gaat kosten indien ik niet in het gelijk kom te staan. Dus wil ik vooraf zoveel mogelijk informatie verzamelen om te weten waar ik aan begin. Ook ivm het idee om mijn slimme meter te laten vervangen door een normale meter. Dit kost ook geld, maar volgens mijn berekening, heb ik dat geld binnen een aantal jaren terugverdiend.