Is het verstandig om een 'slimme meter' te hebben?

Het energieleverancier wil een slimme meter komen plaatsen. Wat zijn daarvan de voor- en nadelen? Uiteraard zal het voor hen wel voordelig zijn, anders deden ze het niet. Maar wat zijn VOOR MIJ de consequenties?

een jaar geleden
in: Energie
3.5K
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Wat voor meter is er nu? Een digitale (maar geen slimme) of nog een met een draaimechaniek? Consequentie is dat de energieleverancier op afstand de meter uit kan lezen. Hier kun je overigens bezwaar tegen maken. Door het wel te laten uitlezen op dagbasis, krijg je een dagelijks overzicht wat je wanneer hebt verbruikt.
Je hoeft voor de jaarrekening de meterstanden niet meer door te geven, als de energieleverancier kan/mag uitlezen op afstand.
Verder zou er niets moeten veranderen, door het vervangen van de meter. Mocht je zonnepanelen overwegen; een slimme meter zou dan verplicht/noodzakelijk zijn om het terugleveren goed te kunnen verrekenen.
Pieterke
een jaar geleden
Ik moest ineens veel minder betalen toen ik een slimme meter kreeg. Voor mij was het dus veel voordeliger.

Antwoorden (1)

Of het verstandig is, daar zullen de menigen over verdeeld zijn. Je kunt er achter komen dat jouw oude meter een afwijking had in jou voordeel, dan was het niet verstandig. Had jou oude meter een afwijking in jou nadeel, dan was het wel verstandig. Normaal gesproken, als jou oude meter geen afwijking had, dan heeft het voor jou geen consequenties, behalve dat het alleen maar gemakkelijker worddt, Je hoeft zelf de meterstand niet meer door te geven. Als je zonnepanelen overweegt, dan heb je een slimme meter nodig om ook de teruggeleverde stroom te kunnen registreren.
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Ik heb zonnepanelen, en nu wordt de opbrengst daarvan automatisch gesaldeerd. Overdag loopt mijn 'domme meter' gewoon achteruit. En hoeveel stroom ze hebben opgewekt kan ik simpel zien op mijn eigen metertje.
Thecis
een jaar geleden
@jc54
Voor het hebben van zonnepanelen is een slimme meter NIET nodig. De meter draait gewoon achteruit. Er zijn wat energiemaatschappijen die op dit moment salderen per maand ipv salderen per jaar. Kijk daar goed voor uit want het is wettelijk geregeld dat salderen per jaar hoort te gaan.
Salderen per maand mag dus niet en het gaat ook ten koste van je (letterlijk, op deze manier van salderen ben je duurder uit).
Inekez1
een jaar geleden
Vanaf 2023 is een slimme meter verplicht als je zonnepanelen hebt. Tot die tijd maakt het qua salderen niets uit, ook met een slimme meter wordt de opgewekte energie 1 op 1 verrekend met je verbruik. Na 2023 verandert die regeling en wordt er niet meer 1:1 verrekend. De oude meter kan niet bijhouden hoeveel je verbruikt en hoeveel je zelf levert aan het net. Dus heb je zonnepanelen, dan heb je geen keus. Je moet dan een slimme meter laten installeren. https://www.businessinsider.nl/slimme-meter-verplicht-2023-zonnepanelen/