Zijn windmolens voor thuis al rendabel?

En dan zit ik te denken aan de volgende:
https://www.tesup.nl/product-page/atlas7-windturbine-huizen-Nederland

Ondanks dat ik het veel geld vind, vallen de prijzen me wel mee. Ik had het duurder verwacht.
Maar is het in Nederland bruikbaar? Voor de zomermaanden zullen zonnepanelen waarschijnlijk meer opleveren, maar voor de herfst en winter zou een systeem als dit een mooie aanvulling geven. Of mis ik hier iets?

9 maanden geleden
in: Energie
1.4K
ronron1212
9 maanden geleden
Waar wil je ze dan plaatsen?
SimonV
9 maanden geleden
Nee. Niet rendabel.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1958204
https://www.duurzaamthuis.nl/kleine-windmolen-thuis Daarnaast: om een kleine windmolen op het dak te kunnen plaatsen, heb je een omgevingsvergunning nodig. Deze kun je aanvragen bij de gemeente. De windturbine moet binnen het bestemmingsplan moet passen. Onderzoek leert dat het tegenwoordig in de meeste gemeenten mogelijk is een windturbine thuis aan te schaffen, wanneer buren en andere omwonenden hier geen overlast van ondervinden. Denk hierbij aan geluidsoverlast en/of het bederven van uitzicht.
Thecis
9 maanden geleden
@ronron1212
Ik zat te denken om ze in te graven. Dan geven ze geen zichtvervuiling.
Een andere optie is om het op de plaatselijke kerk te zetten met 3200 meter verlengsnoer. Grapje, op een dak natuurlijk

Antwoorden (1)

Duurzaamheidsspecialist Thijs ten Brinck adviseert al jaren aan mensen die overwegen een windmolen aan te schaffen: doe het niet. Hij legt uit dat de gemiddelde windsnelheid op een dak of in een tuin vrijwel nooit voldoende is om serieus energie op te wekken.

Ten Brinck stoort zich aan verkopers die trots vertellen dat hun molens al draaien bij windkracht 1. "Wat ze er niet bij vertellen is hoeveel elektriciteit de molen dan levert." Dat is volgens hem zéér beperkt. "De opbrengst is vrijwel nihil. Een windmolen op het dak heeft echt geen zin. Energetisch kan het ook tegenvallen." Wat hij daarmee bedoelt: de vraag is of je überhaupt de energie kunt compenseren die nodig is bij het maken van de molens.
9 maanden geleden
Thecis
9 maanden geleden
mooi recent artikel. Dank je wel