Is onze meterkast geschikt om een inductiekookplaat aan te sluiten?

Wie kan mij vertellen of er vanuit onze meterkast een (extra) groep gemaakt kan worden om een inductiekookplaat aan te sluiten? Ik heb begrepen dat we een best oude meterkast hebben en we gaan de keuken verbouwen, waarbij we graag een inductieplaat wensen. Op de foto's vind je onze meterkast (ik hoop dat alles er voldoende duidelijk op staat).

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Energie
4.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Een groep bijplaatsen zal geen probleem zijn.
Zolang het geen 3 fase inductie is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk mag er dan meteen een nieuwe groepenkast in.
kast 400,- montage 300,- Het leggen van kabels naar de keuken kan wel een probleem zijn, kan ook heel eenvoudig via bijvoorbeeld een kruipruimte gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En misschien dat de electriciteitsmaatschappij (Nuon) je een nieuwe (grotere) zekering moet plaatsen.

Antwoorden (1)

Dit is inderdaad een oudere meterkast met zo te zien 4 groepen. Daar gaat een inductieplaat in combinatie met de rest van het huis het niet op redden. En ik kan me voorstellen dat je wellicht ook een vaatwasser en (elektrische) oven in je nieuwe keuken wil. Dan zal je een nieuwe groepenkast nodig hebben. Geen probleem; elke keukeninstallateur zal je deze kunnen (laten) verzorgen, incl. doortrekken van nieuwe leidingen naar de keuken. Reken wel op een paar honderd euro installatiekosten.

Bron: eigen ervaring
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dubbele (kook)groep, vaatwasser en oven en de bestaande groep als algemene voor o.a. de koffie.. Dat zijn 4 nieuwe groepen en dus ook een extra aardlekschakelaar. Daarbij de aansluiting naar de keuken.
Als dat officieel gebeurt moet er een nieuwe groepenkast in.
Als je dat voor 1000,- (duizend) haalt vind ik het knap.