Wat is de betekenis van een prijsplafond?

Het kabinet heeft maandag 19 september bekendgemaakt dat er een prijsplafond voor de energiekosten komt. Maar wat houdt dat precies in? Wordt iedereen dan gecompenseerd of is het alleen voor mensen die boven een bepaald bedrag uitkomen (ivm 'plafond').

een jaar geleden
in: Energie
3.6K

Antwoorden (2)

Het gaat om hoeveel m3 gas je verbruikt en hoeveel KWh,
Het is uitgerekend dat een gemiddeld gezin ongeveer 1200 m3 gas verbruikt en
2400 Kwh per jaar en hiervoor wordt een plafond prijs voor gemaakt dat zal ongeveer de prijs van afgelopen januari zijn degene die meer verbruikt betaalt dan weer de volle prijs
een jaar geleden
KarinH
een jaar geleden
@Peterpan. Dankjewel. Maar wat als je je bijv. onder dat verbruik zit, blijf je je dan gewoon blauw betalen aan energie? Oftewel: dan ben je zuinig, en dan wordt je alsnog gestraft omdat je de volle mep moet betalen.
ronron1212
een jaar geleden
Nee het plafond geld voor iedereen.
TurfGraver
een jaar geleden
@KarinH, alles wat je totaan die plafond verbruikte is dus voor die geruceerde prijs, wat je daar boven vebruikt betaal je de volle mep.
KarinH
een jaar geleden
@ronron1212 @TurfGraver, Ok, duidelijk. Dankjewel!
Het systeem is dat je een basisverbruik hebt naargelang je profiel (alleenstaand, koppel, gezin...) wat als "normaal" beschouwd wordt. Al wat je erboven gebruikt is eigenlijk een soort "luxeverbruik".
Dat gebruik dat als "normaal" beschouwd wordt, wordt aan een plafondprijs aangerekend. De energiemaatschappij mag niet meer vragen dan dat, ook al stijgt de marktprijs.
Ga je echter boven dat "normaal" verbruik dan betaal je de gewone marktprijs die er op dat moment geldt. Dit is echter enkel op het meerverbruik, dus niet over de hele lijn.
Dus stel je bent alleenstaande en het basisverbruik voor een alleenstaande zou worden geschat op 1000m³.
- je verbruikt onder de 1000 m³ : je betaalt de door de regering vastgelegde plafondprijs.
- je verbruikt bv 1200 m³: je betaalt voor de eerste 1000 m³ de plafondprijs, maar voor het luxeverbruik van 200 m³ betaal je de marktprijs van het moment.
Dus dat plafond is niet voor mensen die boven een bepaald bedrag uitkomen, maar integendeel voor mensen die onder een bepaald verbruik blijven.
Plafond slaat op "het kan niet hoger dan dat", zoals je een luchtballon loslaat in een kamer en die niet verder kan dat het plafond.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@liveisgreat voor iedereen het zelfde 1400 kub gas 2400 kilowatt stroom