Hoe kan het dat de ene kamer kouder aan voelt dan de andere?

De koudere kamers liggen aan de zuid kant de warmere aan de noord kant. Het is een vrijstaand huis en de radiatoren staan gelijk ingesteld.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
5.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb hetzelfde met mijn zolderkamer en woon ook in een vrijstaand huis ik denk dat het komt omdat ik hoger zit maar op onze speelkamer is het ook erg koud, dit snap ik dan weer niet. Je bent niet de enige!!

Antwoorden (1)

1. Op dagen dat gesloten bewolking de zonnestralen verstrooit zal de ligging op het zuiden resp. op het noorden geen verschil maken.
Maar daar had u waarschijnlijk al aan gedacht.
Er zijn echter meer factoren die een rol kunnen spelen.

2. De architect of degene die de verwarmingsinstallatie in detail ontwerpt houdt rekening met het veronderstelde gebruik van de verschillende ruimten in een gebouw. Voor slaapkamers wordt bijvoorbeeld een lagere streeftemperatuur aangehouden dan voor de woonkamer. Dat is te zien aan het oppervlak van de geplaatste radiatoren. Een radiator bestaat vaak uit meerdere plaatelementen achter elkaar, en verschillen in dat aantal elementen vallen niet meteen op. Bij vloerverwarming zie je er zelfs helemaal niets van.
Voor mensen die tussenmuren van een niet meer benodigde slaapkamer uitbreken levert dit vaak een teleurstelling op doordat de gecombineerde ruimte ineens merkbaar kouder is. Totdat ze een grotere radiator plaatsen in de voormalige slaapkamer die bij een aangrenzende woonkamer getrokken is.

3. Verder kan de knop op de inlaatzijde wel op dezelfde waterdoorlaat zijn ingesteld, maar in veel gevallen is er ook nog een zgn. voetventiel dat de doorstroming aan de uitlaatzijde kan beperken. Hiermee kan de installateur bereiken dat een grote radiator met meerdere panelen (en bijgevolg een grote waterinhoud) in voldoende mate tot onderaan toe warm kan worden, terwijl bij een kleine radiator in bijvoorbeeld het kleinste kamertje zonder voetventielbeperking de plaat zelfs bij een kleine ‘knopopening’ al meteen helemaal tot onder toe warm zou worden.

4. Ook is in sommige oudere woningen niet in alle vensters dubbelglas geplaatst. Dit is een tweede factor die kan gaan opspelen als een slaapkamer bij de woonkamer getrokken wordt.

5. Uiteraard kan het buizenstelsel van de verwarming ook nog een beperkende factor zijn als veel radiatoren uit dezelfde aanvoerbuis tappen.
.
6. In de vraagstelling is sprake van kouder aanvoelen.
Dan rijst de vraag of de gemeten temperaturen wél gelijk zijn, of dat die ook verschillen.
De hoeveelheid kouder of warmer muuroppervlak en vloer cq plafondoppervlak hebben als gevolg van verschil in warmtestraling een duidelijke invloed op de warmtebeleving in kamers die op de thermometer dezelfde luchttemperatuur aangeven.
Toegevoegd op 16 december 2019 05:32: tekst
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ik zie nergens in de vraag dat er kamers bij elkaar zijn getrokken? Ik zie ook niets over het verschil in je antwoord.
Bordensteker
4 jaar geleden
@ronron1212
“Ik zie nergens in de vraag dat er kamers bij elkaar zijn getrokken?”
Tja, ik kan niet in het betreffende huis kijken, maar ik gebruik in de paragrafen 2 en 4 het vrij vaak toegepaste verwijderen van (niet-dragende) tussenmuren alleen maar als voorbeeld uit de praktijk, waarbij ineens duidelijk naar voren komt dat verschillende kamertemperaturen een ontwerpkeuze geweest kunnen zijn. In zulke gevallen kun je aan radiatorcapaciteit en/of enkelglas vs. dubbelglas zien dat je warme en koudere kamers kunt verwachten. “Ik zie ook niets over het verschil in je antwoord.”
In paragraaf 2 staat: “Voor slaapkamers wordt bijvoorbeeld een lagere streeftemperatuur aangehouden dan voor de woonkamer.”
De waarde van het verschil is afhankelijk van de keuze in het ontwerp, en die hangt samen met de verwachting van de opdrachtgever in een bepaald tijdperk in het verleden. Huizen gaan langer ongewijzigd mee dan de elke paar jaar comfortabeler wordende automobiel voor de deur.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat zegt nog steeds niet waarom de noord kamers daar warmer zijn @Bordersteker.
Bordensteker
4 jaar geleden
@ronron1212
Mijn antwoord geeft 5 verschillende denkbare oorzaken voor zulke gevoelde temperatuurverschillen. Ik kan met de huidige gegevens alleen antwoorden door welke soort oorzaken de noordkamers daar warmer kunnen aanvoelen. De verdere diagnose vereist veel meer gedetailleerde informatie. Een theoretische discussie over de algemene vraag tussen twee buitenstaanders die de betreffende woning allebei niet kennen is hier weinig zinvol en ook niet het onderwerp van de vraag.
Maar ik hoop dat de vraagsteller en belangstellende medelezers hier wel iets aan hebben.