Wie zijn de uitzonderingen op de €190 korting op energie?

Deze week is bekendgemaakt dat IEDER huishouden recht heeft op 190 euro korting op de energierekening in de maanden november en december dit jaar. Zijn dit alle huishoudens? Of zijn er nog uitzonderingen. De uitzonderingen lees ik namelijk niet echt terug. Wie krijgen er geen €190 korting op energie?

een jaar geleden
in: Energie
6.4K

Antwoorden (1)

De korting wordt uitgekeerd door de energiemaatschappijen d.m.v. een korting / verrekening op de energienota. Dat geldt voor elk huishouden en voor elk klein bedrijf met een eigen aansluiting. Ook als je een laag verbruik en laag maandbedrag hebt, krijg je de volledige korting.

Huishoudens die geen eigen aansluiting hebben vissen achter het net. Dat is bijvoorbeeld het geval als er meerdere huishoudens gebruik maken van 1 aansluiting, als door splitsing van de woning wel 2 wooneenheden zijn ontstaan maar er geen extra aansluiting voor gas, water en elektra is gemaakt. Ook huishoudens in een onzelfstandige woning die hun huur inclusief gas, water en elektra betalen, krijgen niet per huishouden een korting maar gezamenlijk per aansluiting. Heb je met 2 huishoudens 1 aansluiting, dan kun je de korting onderling delen.

Die huishoudens zijn nu driedubbel de dupe, want zij profiteren ook niet van de verhoogde teruggave energiebelasting. Jarenlang was de hoogte van de teruggave energiebelasting ongeveer gelijk aan de kosten voor vastrecht en netbeheer. Als je met 2 huishoudens allebei de helft van de vaste kosten voor je aansluitingen betaalde en ook allebei de helft van de teruggave ontving, betaalde je op jaarbasis niet veel meer dan huishoudens met een eigen aansluiting. Nu de teruggave jaarlijks veel hoger is (ruim 800 euro tegenover nog geen 300 jaren geleden) tikt dat wel aan.

Ook het prijsplafond voor energie kan maar ten dele benut worden. Als 2 huishoudens beide 1000 m3 gas verbruiken, zitten zij beide onder het plafond van 1200. Maar gezamenlijk gaan ze er met 800 m3 overheen en die hoeveelheid moet duur betaald worden.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Uitstekend en duidelijk antwoord. Dus een plus van mij.
SimonV
een jaar geleden
Ook een plus. Vooral vanwege de uitgebreide uitleg waar zorg aan is besteed.