Hoe werkt een Gewiss inbouwschakelaar voor scheren in de badkamer?

De onze maakt zo nu en dan geluid. Heb ik hem opengemaakt. Er zit een spoel in. Mogelijk dat die het geluid veroorzaakt, maar waar is die electrische spoel voor? En is het gevaarlijk als die geluid maakt?

3 jaar geleden
in: Energie
1.3K

Het beste antwoord

Stroom in een natte ruimte is erg gevaarlijk. In een wandcontactdoos voor een scheerapparaat zit een transformatortje. Deze scheidt de aansluiting van het lichtnet. Je mag het alleen maar gebruiken voor een scheerapparaat of iets anders dat heel weinig stroom gebruikt. Dus in geen geval een föhn ofzo. Het transformatortje is gewikkeld op een weekijzeren kern van metaalplaatjes en die brommen wel eens. Dat kan helemaal geen kwaad. Soms helpt plakband of gewoon insmeren met lijm. Maar let op, als je hem openmaakt *moet* je eerst de zekering uitzetten, het blijft levensgevaarlijk in de badkamer.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Ik woon in een nieuw huis en daar zijn gewoonstopcontacten in de badkamer is geen enkel probleem. @escape
escape
3 jaar geleden
Gelukkig maar voor jou. En nu dit even lezen:
https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2018/04/nen-1010-elektrische-installaties-bad-en-doucheruimten-1018045
ronron1212
3 jaar geleden
@escape ja en dit is gebouwd in 2019 en voldoet aan alle moderne eisen dus wat wil je nu zeggen dat mijn badkamer gevaarlijk is?
ronron1212
3 jaar geleden
@escape de grote van de badkamer en de plaatsen waar natte groepen zijn zoals douche en bad en hoe die zijn afgeschermd spelen hierbij een grote rol.