Hoe stel ik de verwarming zo zuinig mogelijk af?

Ik heb in de kamer vloerverwarming en radiatoren. De vloerverwarming kan ingesteld worden met een draaiknop in de standen 0 t/m 5 waarbij 0 dicht is en 5 helemaal open. En de radiatoren kunnen afzonderlijk aan- of uitgezet worden.
Volgens mij heb ik nu de volgende opties (thermostaat staat op 18 graden):
1 - Radiatoren aan en vloerverwarming aan op stand 4 of 5
2 - Radiatoren uit en vloerverwarming aan op stand 4 of 5
3 - Radiatoren uit en vloerverwarming aan op stand 1 of 2
4 - Radiatoren aan en vloerverwarming uit op stand 0
Ik ben er al een tijdje mee aan het spelen maar kom er nog niet echt achter wat nu de zuinigste optie is.
En is het i.v.m. de vloerverwarming nou wel of niet verstandig om de thermostaat 's nachts lager te zetten?
Heeft iemand een idee?

een jaar geleden
in: Energie
1.1K
Amadea
een jaar geleden
Het lijkt mij dat je in huis pantoffels kunt dragen om je voeten warm te houden en dus geen vloerverwarming aan hoeft te hebben.
TurfGraver
een jaar geleden
'S nacht 1 tot 1,5 graad lager dan comfort temperatuur.
Radiatoren ondersteunen vloerverwarming dus gewoon lekker aan laten staan.
Inekez1
een jaar geleden
@Amadea, het kan zuiniger zijn om radiatoren uit te zetten, de cv-temperatuur laag in te stellen en dan juist wel de vloerverwarming aan te laten staan. Dat geeft (met deze buitentemperaturen) in veel woningen genoeg warmte, niet alleen aan de voeten maar aan het hele huis. Het hangt wel van de woning (en het gebruik van de diverse ruimtes) af of het zinvol en comfortabel is om alle radiatoren uit te zetten en de keteltemperatuur te verlagen. Als er bijvoorbeeld werkkamers zijn zonder vloerverwarming, wordt het daar wel snel te koud om stil te zitten als je geen warmte van de radiatoren meer krijgt.
Inekez1
een jaar geleden
Of je de thermostaat 's nachts veel lager kunt zetten, hangt er ook van af hoe je huis is geïsoleerd, hoe snel je het 's morgens warm wil hebben, en ook van het type vloerverwarming. Warmwaterbuizen onder een laag beton koelen langzaam af, maar warmen ook erg langzaam weer op. Er zijn ook systemen waar de buizen vlak onder de afwerkvloer liggen met metalen warmtespreiders ertussen. Zo'n systeem is in 20 minuten warm en kun je dus prima 's nachts een stuk lager zetten.
Cryofiel
een jaar geleden
Ik heb voor de zuinigheid de CV-temperatuur teruggebracht van 80 naar 55. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Watertemperatuur van de vloerverwarming maximaal 30.

Op deze manier wordt het overal aangenaam warm.

Ik wil proberen de CV-temperatuur verder te verlagen.
paulus811
een jaar geleden
Besparing kun je vooral halen uit het correct afstellen van je ketel. Stel deze in op het juiste vermogen voor jouw verwarmingsinstallatie, zet de draaisnelheid van de pomp wat lager (water stroomt dan langzamer door de leidingen en geeft dus langer warmte af) en verhoog de nadraaitijd iets (bijv. 4 minuten). Nadat de ketel uit is draait de pomp wat langer door en geeft dan 'gratis' warmte af. De truc is om de temperatuur van het retourwater niet te warm te hebben, want die warmte is voor de vogels.
Cryofiel
een jaar geleden
@paulus811, hoe stel je het vermogen van de ketel in? En hoe verander je de draaisnelheid en de nadraaitijd van de pomp?

Bij mijn ketel (van Intergas) heb ik niet kunnen vinden hoe dat zou moeten.

Geef als eerste antwoord