Bestaat er ook een daltarief voor gas? Zo nee waardoor niet?

Voor elektriciteit bestaat er een daltarief.
"Het daltarief voor energie is in de jaren 60 van de vorige eeuw ingevoerd. Daarmee wilden de energieleveranciers grote stroompieken in de elektriciteitscentrales voorkomen. Een elektriciteitscentrale kon niet zomaar even een standje hoger of lager worden gezet. Door de toenemende welvaart in Nederland begonnen zowel bedrijven als huishoudens steeds meer energie te verbruiken. Overdag was de vraag groot, terwijl de vraag ‘s nachts en in het weekend veel lager was."
Nu is gas natuurlijk een heel ander product dan gas, dus is er misschien wel geen daltarief nodig. Maar hoe werkt die gas toevoer dan eigenlijk? Is de hoeveelheid gas die door de buizen gaat altijd gelijk te houden als de afname pieken overdag heeft?

5 jaar geleden
in: Energie
1.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Bij gas zal niet gebruikt hoeveelheid gewoon beschikbaar blijven.

Antwoorden (1)

Gas kan opgeslagen worden en de hoeveelheid afgeleverd gas kan -vaak zonder bewust ingrijpen van buitenaf- meteen aangepast worden: Dit gebeurt van oudsher via drukhouders, die constante druk garanderen ondanks afgeleverd volume.
Elektriciteit vereist daarentegen juist nauwkeurige fijnregeling en elektriciteit kan niet worden opgeslagen (behalve via bv dure accu's die bovendien zelf zorgen voor aanzienlijk energieverlies). tegelijk werken de meeste elektriciteitscentrales het efficiëntste als ze op constant afgeleverd vermogen draaien.
Daarom is er niet alleen een hooglaag tarief (om elektriciteitsverbruik zo constant mogelijk te maken) maar ook een bijzonder actieve korte termijnhandelsmarkt voor stroom.