Als iedereen met een electrische wagen zal rijden is er dan nog genoeg electriciteit?

een jaar geleden
in: Energie
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Eigenlijk is dat de verkeerde vraag. De echte vraag is of er in de toekomst nog genoeg energie beschikbaar is. Elektriciteit is een energiedrager en moet immers ook weer geproduceerd worden uit zon of wind, kernenergie, waterkracht of door het verbranden van steenkool of aardolie.

Antwoorden (1)

Op dit moment niet. Als iedereen morgen elektrisch zou gaan rijden, dan kan ons stroomnet dat inderdaad niet aan. Laat staan dat er voldoende groene energie beschikbaar zou zijn. Voor het opladen van een elektrische auto heb je ontzettend veel stroom nodig. Maar in de toekomst wordt het wel mogelijk om op grote schaal elektrisch te rijden en te laden met duurzaam opgewekte energie. Om je een indruk te geven van de impact daarvan: als alle auto’s in Nederland in 2030 elektrisch zouden rijden, dan neemt de stroomvraag met ongeveer 20% toe. Dat is te overzien, zeker als je erbij optelt dat niet alleen de vraag naar schone energie groeit. Het aanbod neemt ook toe. Zo maakte het CBS begin dit jaar bekend dat er in 2018 8 procent meer energie uit duurzame bronnen was opgewekt dan het jaar daarvoor. Als die stijging zich de komende jaren doorzet, dan zullen vraag en aanbod dus in evenwicht blijven en zullen er geen groene stroomtekorten ontstaan.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@fremar het netwerk kan dat op dit moment nog niet aan dat staat op instorten
Inekez1
een jaar geleden
@ronron, dat staat toch ook in het antwoord? Lees de eerste 2 zinnen nog eens...
Thecis
een jaar geleden
@ronron1212
De manier waarop de initiele reactie is geformuleerd komt het over als een correctie / aanvulling. De reactie hierop van Inekez1 vind ik ook dan niet meer dan terecht.
Vortexxx
een jaar geleden
Met de idioot hoeveelheid auto's op conventionele brandstof die nu op 's Neerlands snelwegen razen denk ik dat het nog heel wat decennia gaat duren voordat Nederland geschikt is gemaakt om volledig op elektra te rijden, het net barst nu al uit z'n voegen, ik zie dit niet snel veranderen, en wij zijn koploper in Europa als het om elektrisch rijden gaat, in landen om ons heen is het huilen geblazen qua infra.