Wat is goedkoper, een electrische kachel of een petroleum kachel?

Ik gen sinds kort 10 zonnepanelen, wat is dan het goedkoopste, een elecr kacheltje of een petroleum kacheltje?.
En moet je dat alleen aanzetten, als de zon schijnt??

een jaar geleden
in: Energie
2.3K
ronron1212
een jaar geleden
als het donker wordt leveren je zonnepanelen geen stroom meer op.
Inekez1
een jaar geleden
Om een goed antwoord te kunnen geven is veel meer informatie nodig.
Wat wil je verwarmen? Het hele huis? Of 1 kamer? Of wil je het alleen als bijverwarming om niet verkleumd aan je werktafel te zitten als je de cv een paar graden lager zet? Of om even snel en kort een ruimte te verwarmen zonder dat het hele cv-systeem in actie moet komen? Petroleumkachels verwarmen altijd de ruimte waar de kachel in staat en stralen warmte als je er vlakbij zit. Elektrische verwarming is er in vele soorten en maten. Van ventilatorkachels, straalkachels, infrarood-panelen tot losse matten met een stekker die je eenvoudig onder je buro kunt leggen (of tegen de onderkant van je buroblad kunt plakken) voor warme benen en voeten als je lang stil zit.
Inekez1
een jaar geleden
In combinatie met zonnepanelen lijkt mij elektrische verwarming een logische keus, maar dat hang er ook vanaf hoeveel elektriciteit je verder per jaar gebruikt. Moet je sowieso al kWh bijkopen op jaarbasis omdat je meer verbruikt dan je zelf per jaar opwekt, dan hebben de panelen geen voordeel meer voor je verwarming. Wek je in een zonnig jaar meer elektriciteit op dan je verbruikt, dan is een elektrische verwarming een heel goed idee. De salderingsregeling loopt in elk geval nog een paar jaar (uitgesteld tot 2025). Dat betekent dat de stroom die jij in de zomer opwekt en in de winter gebruikt met elkaar worden verrekend. Daar heb je geen thuisaccu voor nodig.

Antwoorden (1)

Dat is een kwestie van berekenen... (Er zijn teveel variabelen voor een concreet algemeen antwoord hierop)

Reken alles om naar geld:
Wat leven de zonnepanelen op het moment dat de kachel moet branden?
Wat kost petroleum? Hoeveel heb je daarvan nodig.
Wat kost electriciteit ? Hoeveel heb je daarvan nodig? (Dat is afhankelijk van het wattage van je kachel)
Wat kost de aanschaf van de betreffende kachel ?

Daar bovenop: Hoe zit het met de veiligheid van de kachel? (Denk aan brand, maar ook aan vieze lucht)
Petroleum verbranden geeft ook aanslag op de muren. Houdt dus ook rekening met een nieuw behangetje of een extra lik verf.
Oh... En als de zon schijnt, dan is de kachel vaak niet nodig, of hoeft deze in elk geval minder hard te werken. Zonnepanelen zijn dus niet de meest ideale energie opwekkers voor een kachel, tenzij je ook een (dure) thuisaccu hebt.
Toegevoegd op 15 september 2022 15:08: tekst
Inekez1
een jaar geleden
De salderingsregeling loopt in elk geval nog een paar jaar (uitgesteld tot 2025). Dat betekent dat de stroom die jij in de zomer opwekt en in de winter gebruikt met elkaar worden verrekend. Daar heb je geen thuisaccu voor nodig.
Inekez1
een jaar geleden
Kijk niet alleen naar de prijzen van elektriciteit en petroleum nu, maar ook naar de verwachte prijzen in de toekomst. Het is niet ondenkbaar dat de overheid extra gaat compenseren via de energierekening of energiebelasting gaat verlagen, waardoor je minder gaat betalen per kWh.
Het is wel te verwachten dat de prijs van een liter petroleum flink gaat stijgen. De verkoop van petroleumkacheltjes is enorm gestegen dit jaar. Als in de winter ook de vraag naar petroleum zo stijgt, kan dat zomaar 20 tot 40 procent duurder worden. Het is allemaal gokken en gissen, maar met eigen zonnepanelen op het dak zou ik toch echt kiezen voor elektrisch verwarmen
ronron1212
een jaar geleden
De stroom die je opwekt wordt direct in die maand gesaldeerd.