bestaan er (nog) subsidieregelingen voor aanschaf zonnepanelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
1.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Landelijk, nee. Sommige gemeentes hebben nog wel een regeling.
Btw kan wel terug gevraagd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het heeft voor eigenaar-bewoners van een eigen huis geen zin meer om een subsidieaanvraag in te dienen voor de aanschaffing van zonnepanelen. Per 26 april 2017 waren er al voldoende aanvragen ontvangen om het beschikbare budget uit te geven.
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/subsidie-energiebesparing-eigen-huis
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zijn subsidies voor isolatie JoanDArc, niet voor zonnepanelen.
Landelijk subsidie op zonnepanelen is al een paar jaar afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Turfgraver, je hebt helemaal gelijk, bedankt.
hier wordt inderdaad over isolatiemaatregelen gesproken..
https://mijn.rvo.nl/subsidie-energiebesparing-eigen-huis-eigenaar-bewoner Hier heeft men het over energiebesparing-met-geïsoleerde-zonnepanelen. Verwarrend.
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/11253/dubbele-energiebesparing-met-geisoleerde-zonnepanelen
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zijn zonnepanelen en dakisolatie in één. :)

Het beste antwoord

In 2017 bestaat er voor particulieren de mogelijkheid om de volledige BTW op de aanschaf op zonnepanelen terug te ontvangen. Deze mogelijkheid is gerealiseerd aan de hand van het internationale Fuchs arrest dat heeft gediend in Oostenrijk. Dit is financieel aantrekkelijker dan de voormalige subsidie zonnepanelen die door de overheid in het verleden beschikbaar werd gesteld.
De BTW teruggave op zonnepanelen betekent dat de volledige 21% btw op zowel de materialen als de gehele installatie kan worden teruggevorderd. Omdat een particulier stroom levert aan het energienet, kan deze worden beschouwd als ondernemer. De particulier kan zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer. Let op; de particulier hoeft zich hiervoor NIET te registreren bij de Kamer van Koophandel. En daardoor kan hij de volledige BTW op de totale investering in zonnepanelen terugontvangen.

Lokale zonnepanelen subsidie 2017
Dit jaar is er vooralsnog geen landelijke subsidiemogelijkheid voor de aanschaf van zonnepanelen , maar vanuit de lokale overheid zijn er wel mogelijkheden. Zo zijn er een aantal gemeenten/provincies die een subsidie op de investering van zonnepanelen beschikbaar hebben gesteld. De hoogte van de subsidie zonnepanelen variëren van een percentage op de aanschaf tot een vaste vergoeding op de investering. Om te controleren of er voor uw woonplaats subsidiemogelijkheden zijn voor de aanschaf van zonnepanelen, kunt u het beste kijken op de website www.energiesubsidiewijzer.nl.

EnergieBespaarlening
Daarnaast bestaat er voor woningeigenaren de mogelijkheid om gebruik te maken van een lening met een lage rente. Om in aanmerking te komen voor deze EnergieBespaarlening moet de woningeigenaar minimaal twee duurzaamheidmaatregelen toepassen. Denk hierbij aan vloerisolatie, aanschaf zonneboiler, cv-inregelen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Plus,
Subsidieregeling energiebesparing eigen huis[Regeling vervalt per 01-01-2019.]Geldend van 03-05-2017 t/m heden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0038472/2017-05-03
Deze regeling is met ingang van 15 september 2016 inwerking getreden en vervalt op1 januari 2019, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling vóór laatstgenoemde datum zijn verstrekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Stimuleringsregeling energieprestatie huursector vervalt ook per 1 juli 2019
http://wetten.overheid.nl/BWBR0035224/2017-01-01