Hoe kan je losgekomen bladen uit (niet geniete ) boeken op een nette manier terug vast krijgen?

Heb een paar mooie en kunstboeken en cartografie boeken.
Helaas zit hier en daar een zwaar blad los.
De bladen zijn enkelvoudig ,niet geniet of gebonden waarschijnlijk gelijmd .... maar het er met tape of iets velpon-achtigs terug inplakken is smoswerk en da's zonde voor die werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De waarde van het boek moet u zelf beoordelen. Ik plak mijn boeken die los zijn met een houtlijm extra (gekocht bij de Hema). Dit bevalt mij uitstekend. Het werkt als volgt: smeer de losse bladen in met lijm. Leg de bladen netjes in het boek en leg het boek onder een stapel boeken te drogen. Boeken die ik gedaan heb op deze wijze zijn onder andere Het beste boek, div. kinderboeken en romans. Het bevalt mij prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

maak alle bladen los en haal een breed stuk linnen, smeer deze in met lijm. en druk de bladen erop
en met een lijmtang de linnen drukken op de bladzijden, en laten drogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begeeft u spoorslags naar de boekbinder, hij /zij is zeer bekwaam in dit werk. Vooral om dat het geen ordinaire leesboeken zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GEEN VELPON EN GEEN PLAKBAND! Sorry voor mijn grote mond maar ik heb iets met mooie boeken en boekbinden. Je vermoord je boeken met die chemische troep.

Volg Moolkeesjes advies op om de klus door een boekbinder te laten klaren of doe het zelf maar op de goede manier. Probeer aan boekbindersstijfsel te komen. Google maar voor bestellingen via het internet maar goed gesorteerde hobbywinkels verkopen het vaak ook wel. Doorgaans moet je dat verdunnen met water om een makkelijk smeerbaar geheel te krijgen.

Kijk of de plakkant van het losgelaten vel schoon is en krab het anders voorzichtig schoon met een niet vlijmscherp (boekbinders)mes. Smeer een heel dun randje (dek af met een stuk afvalpapier) van een losgelaten vel met een heel dun laagje stijfsel in en plak het onmiddellijk op zijn plek in het boek. Snel omdat je zowel het losgelaten blad als het blad waar je het opplakt net zoveel uitzetten (en weer krimpen) door de vochtige stijfsel. Klap het boek dicht en laat een paar uur drogen. Pas daarna het volgende blad op dezelfde manier behandelen.

Tijdrovend? Zeker weten! Ik durf iets sneller te werken maar ik heb het vaker gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
'Snel, opdat zowel het losgelaten...'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte mooie kunstboeken zijn genaaid gebonden. Jij spreekt over garenloos gebonden. Om de losse bladen weer echt goed vast te krijgen zou je het totale boekblok opnieuw moeten lijmen. Je moet dan de kaft eraf halen maar deze zal op zeker beschadigen. Als het om enkele bladen gaat lijm deze dan vast. Een beetje lijm op de rug van de bladzijde, het boek openbuigen en het blad erin laten zakken. Neem een lijm die geen vlekken geeft en probeer dit eerst op een los stuk papier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je echt erg handig bent, niet zelf doen!
Bel : Pagina1 Handboekbinderij te Nijmegen
Bronnen: