Ik heb op zolder twee (mechanische) meetinstrumentjes. Weet iemand waar ze voor gebruikt wortden? Het lijkt dt de inwendige maat ermee gemeten wordt.

Er zijn twee versies. Een wat grotere en een iets kleinere.
Beiden met eer verschillende schaalverdeling.
De schaal is centimeters.
Zie bijgaande foto's. De instrumentjes lijken nog vrij nieuw.
Als je ze uitschuift loopt er een streepje mee naaste de schaalverdeling.
Ik ben zeer benieuwd waar ze voor zijn?
Ik kan het helaas niet meer aan mijn vader vragen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik weet het niet, maar je kunt er zeker de dikte van tafelpoten ermee opmeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een flauwe min, je kan er best wel tafelpoten mee opmeten! + dus ;-)
Dit lijkt me een heel degelijke vorm van een schuifmaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zoiets dergelijks vroeger gezien op de steenfabriek. Na dat de kleistenen te drogen werden gestapeld ging men na op hoeveel tijd de kleistenen droog genoeg waren om te bakken. Dat was te meten naar gelang de dikte. De twee stuks is voor twee verschillende stenen, voor buitenmuren en binnenmuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om stenen op te meten lijken ze mij wat te fragiel. Maar ik hoop dat er zeker iemand met een goed antwoord komt want hier wordt de mens nieuwsgierig van.

Toegevoegd na 4 minuten:
Lijkt me meer voor op kantoor dan wel een laboratorium. Wat voor werk deed je vader? Aangenomen dat ze van hem geweest zijn?