niet alle lagen papierbehang willen mooi van de gipsplaten af. Kan ik bijvoorbeeld muurglad gebruiken om mezelf een hoop moeite te besparen?

Ik heb op gipsplaten wel 6 lagen papierbehang zitten. Bij het verwijderen komt ook op stukken het papier van de gipsplaten los. Aangezien ik niet van plan ben om opnieuw te gaan behangen wil ik graag weten of ik muurglad of granol nu direct kan gaan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

Hm.. Je zou het kunnen doen, maar zodra je behang dat een keer vochtig wordt loop je groot risico dat eea lelijk wordt.

Afhankelijk van de grootte van de wand zou je kunnen overwegen de gipswand ter vervangen met nieuwe platen en/of er platen overheet te schroeven. Dat wordt waarschijnlijk het mooiste.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ga niet te veel met water lopen *en. Dan zuigen de platen zich vol en worden echt lelijke prut..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik een hete lucht stomer.Ofwel spons met heet water.
Alles moet er af ,anders kan je geen mooi werk leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het afsteken van de behanglagen kunt u de wand glad afsmeren met wandglad van b.v. Rigips (Gamma). Als dat gedroogd is kunt u er een voorstrijk op aanbrengen en daarna de wand afwerken met een sierpleister.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het behang bevochtigen met een planten spuit, inlaten trekken en af steken met een plamuurmes, desnoots herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bepaalde ijzerwaren/machinerie/weetniethoehetnoemt zaken, kun je machines huren. (en kopen) Je kunt dan een heteluchtblazer huren. Lijkt wat op een haardroger, is stukken heter. Met een plamuurmes kun je dan het behang eraf halen.

Zo krijg je het behang eraf.

Nu de gaten in de gips, zijn dat gyproc platen? Dan kun je het materiaal gebruiken dat dient om de overgang tussen 2 platen te vereffenen. Sorry, kan niet meteen op de naam komen. Maar elke doe-het-zelf zaak weet wel wat je bedoelt.
Je maakt er een papje van volgens de richtlijnen, en smeert het erop met een plamuurmes. Is het uitgehard, dan moet je het opschuren. Het is altijd nodig als je gyproc platen plaatst. En dan heb je weer een schone, gladde muur die je (met speciale verf) kunt schilderen.

Muurglad of granol ken ik niet uit ervaring. Maar volgens mij moet het mogelijk zijn om dat aan te brengen op beschadigde gipsplaten, als het niet te vochtig is.